В лет(о) 6961. 1Взят(ь
)е Ц(а)рю градоу от безбожнаго Магмета Амуратова с(ы)на салтана. Властвующу турки бе
зб(о)жьномоу Ма
гмету Амуратову с(ы)ну, и бывыи тогда в миру в доко
нчании правосла
вным ц(а)ремъ Костя
нтиномъ Ивановичем, ц(а)рствующему во Ц(а)риграде.
И абие бе
збо
жны
и Магметъ брань во
здви
же противу Костя
нтина града не по чиноу, но сопротиву сотвореных сложеных клятвъ, вои
нство приведе много по земли и по морю, и ратовати нача, и пришед внезапу, гра
д о
бступи со многими силами.
Ц(а)рь
ж(е) Костя
нти
н с прилучившими
с(я) ве
лможами, вси лю
дие града ощутиша его оустремление и не в
едаху, что сотворити, поне(
ж)
е люцкаго собра
ж(е)ния во граде не б
е, и братия
[л. 507 об.] ц(а)р(е)вы
м несущи ту. И посла ц(а)рь Костя
нти
н к Магометоу салтану посланники, хотя ув
едати бывшее и о миру гл(агола)ти.
Онъ
ж(е) окоянны
и, и безв
ерныи, и лоукавы
и посланники ото
сла безд
елны
и, а самъ предивны
мъ опо
лчениемъ страшньмъ
2 движение
м по суши и по морю приступи къ ц(а)рствующему граду м(е)
с(я)ца декабря. И пов
еле бити пушками, и пищалми, и стенобитными
3 хитро
стьми, и приступы гра
дцкия уготовляти. Сущи
ж(е) во граде лю
дие, греки и фрязовья, вые
жжа и
з града, бьяхуся с ту
ркы, не дающие имъ стенобитныя хитрости наряжати, но убо Салтанове силе велице тя
жце, сущи грецы не во
змогоша имъ никоея
ж(е) пакости сотворити, зане
ж(е) еди
н бияше
с(я) с тысящею, а два – со тьмою.
Сие
ж(е) оув
еда
в, ц(а)рь Костя
нтинъ пов
еле ве
лможа
м и мегистаном разделити воино
м гра
дские стены, и стр
елницы, и врата. Тако
ж(е) и все
х людеи колоколы ратные на все
х страна
х и
зставити, да когж
до и
х в
едаеть и хранить свою ст
ену, и вся, я
ж(е) на бра
нную потребу, да устраяеть; да бьется с турки сь стены, а и
з града не выхо
дити, ни вые
жжати. Тако
ж(е) и пушки и пищали установити по приступны
м м
естомъ на сохранение стена
м.
А самъ ц(а)рь Костя
нтинъ с патрия
рхо
м, и съ царицею, и со с(вя)т(ите)ли, и ве
с(ь) с(вя)щ(е)нныи собо
р, и мно
ж(е)ство же
н и дет
еи и хожаху по ц(е)рквамъ Б(о)жии
м, молбы и моление д
еюще и гл(аголю)ще;
«Г(оспод)и, Г(оспод)и
4, стра
шное
[л. 508] Твое существо, неисповедима сила, ю
ж(е) древле горы вид
евше, востретавше, и тварь потрясеся,
» третавше, и тварь потрясея, с(о)лньце
ж(е) и лоуна ужасеся, блистание и
х погибе, и зв
езды н(е)б(е)
сныя спадоша. Мы
ж(е), окаянни
и, тая вся пре
зр
евше, согрешихо
м и безаконновахо
м пре
д Тобою, Г(оспод)и, и тмокротно раз[г]невахо
м и злобихо
м Твоего Б(о)жества, забывающе Твои
х велики
х даровани
и и презирающее Твои
х пов
елени
и, яко неистови; и
ж(е) на на
с м(и)л(о)
сти и щедротъ Твои
х о
твратихо
мся и на злодияние бе
ззаконие обратихо
мся, ими
ж(е) далече о
т Теб
е о
тступихо
м вся сия, и
ж(е) наведе на ны и на гра
д Твоис(вя)тыи и пр(а)в(е)
дны
м истиннымъ, судомъ сотвори
л еси гр
ех ра
ди наших, и не
с(ть) намъ о
тверсти устъ, что гл(агола)ти; но оубо всеп
еты
и и пребл(а)гословенны
и Г(оспод)и, создание и творение есмь Твое и д
ела рук Твои
х, не предаи
ж(е) на
с до конца врагомъ н(а)шимъ. И не разори достояния Твое
г(о), не остави м(и)л(о)
сть Твою о
т на
с, ослаби намъ время сие, во е
ж(е) обратити
с(я) намъ и покаяти
с(я) Твоемоу бл(а)гооутрообию. Са
м бо вл(а)
д(ы)ко реклъ ес(ть):
«Не приидо
х пр(а)в(е)
дники сп(а)
сти, но гр
ешных призывати на покаяние
». Въ е
ж(е) обратити
с(я) и живы
м бытии имъ еи, Г(оспод)и, Ц(а)рю Н(е)б(е)
сны, ослабли и остави
[278] н(ы)н
е пр(е)ч(и)
стая Ти Б(о)гом(а)т(е)ре Твоея, и с(вя)ты
х п(а)триярхъ
5, и ц(а)реи пре
ж(е) бл(а)гооугодивших Твоему Б(о)ж(е)
ству во граде семъ
».
Сия вся и
6 намного изр
екши
м, тако
ж(е) и пренепоро
чнои Б(огоро)д(и)ци о
т среды с(е)р
дца стенание
м и рыданиемъ, по
вся дни моля Х(ри)с(т)у.
[л. 508 об.] Ц(а)рь же объе
жжаше в кру
г града поча
стоу, оукрепляя стратиги воином и все
х люд
еи, да не о
тпадуть надежею, ни о
слабляють сопроти
вл
ением на враги, но да оуповають на Г(оспод)а Вседе
ржителя, тои бо есть помощни
к н(а)шь и защитите
л(ь) есть, и паки обращьше
с(я) на м(о)л(и)тву.
Турки
ж(е) на все
х месте
х бияхуся д(е)нь и нощь, не дающе нимало опочинути гра
дскимъ, и одася оутрудять, поне
ж(е) уготовляхуся к приступоу, и тако творяху обои тринадесять днеи.
В четвертыи
ж(е) на десять д(е)нь, о
ткликнувше скверную м(о)л(и)тву, начаша в сурны играти, и
в варганы и в накры бити, и, прикати
вше поушки и пищали многие, и начаша бити гра
д, тако
ж(е) стреляти из ручных луко
в тмо
ч(и)сле
нных. Гражане
ж(е) о
т бесчисленнаго стреляния не могоша стояти на стена
х, но, запа
дше, ждаху приступу; а инии проти
в стреляху ис пушекъ и ис пищал
еи, елико можаху, и многи турки оубиша.
Патриярхъ
ж(е) Анастасие, и с(вя)т(ите)ли, и вес(ь) с(вя)щенническии чи
н бяху непрестанно молящеся о милости Б(о)жии и о избавлени
и града. Егда
ж(е) бе
збо
жнии турки все
х людеи и
сте
н збиша, абие воскрича
вше все воинство и нападоша на гра
д вкупе со все
х стра
н, кричаще и вопиюще, ови со о
гни ра
зличными, а инии и с л
ествицами, друзии
ж(е) стенобитными хитро
стьми и иными многи ко
зни на взятие града.
Гра
дские
ж(е) лю
ди тако
ж(е) вопияху и кричаху на ни
х, биющеся с ними кр
епко.
Ц(а)рь же
[л. 509] о
б(ъ)ежаше по
всему граду, поноужая лю
ди своя, дающе и
м 4(-ю) надежю Б(о)жию; повеле звонити по
всему граду на созваниемъ люде
м.
Тоурки
ж(е), слыша
вше зво
н вели, поустиша, сырныи и трубны
и глас и тимпань тмочисленны
х. И бы
с(ть) сеча зла и преужа
сная о
т поуше
чного бою, и о
т пища
лнаго стуку, и о
т звуку зво
ннаго, и о
т гласо
в, и воплеи, и кричания о
т обои
х людеи и о
т тре
стоты оружия; тако
ж(е) о
т плача и рыдания гра
дцких людеи о жен и детеи
7, яко земли поколебати
с(я), и не б
е слышати дру
г друга, что гл(аголе)ть. Бы
с(ть), яко гро
м вели
и, о
т множе
ства о
гня стреляти поушек и пищал
еи и обои
х стра
н дымное курение згоусти
вся, покры гра
д и воиско все, яко не видети дру
г друга, с к
ем ся биеть, и
з зел
еиного д(у)ху. Мнозие оумираху и сечахуся, имаяся за руки на все
х страна
х, до
ндеже нощьная тма их ра
здели. Тоурки убо от(ъ)идоша во своя станы и м(е)ртвыя своя остави
в, и гра
дские лю
ди падоша о
т труда, аки м(е)ртвы
и, токмо стражеи едины
х оставиша по ст
ена
м.
Наоутрия
ж(е) ц(а)рь повел
е собрати трупия м(е)ртвы
х и погрести бе
ж числомъ оубьены
х славны
х и знаемы
х греко
в 1740, а вряго
в и арме
н 700.
Ц(а)рь же з бояры поиде по стенамъ града, хотя видети ратны
х, и не б
е о
т них гл(а)са ни послушания: вси бо бяху опочивающе о
т труда. И вид
еша полкы
8 рвы трупия, а иные – в потоце
х, и на брезе громады м(е)ртвы
х; и пом
етиша оубье
нных турковъ
[л. 509 об.]18 тысящь. И повеле ц(а)рь стенобитные сосуды и
х и хитро
сти вся о
гню предати, а самъ ц(а)рь поиде с патрия
рхомъ, и съ с(вяти)т(е)ли, и со
вс
еми с(вя)щенными соборы во с(вя)тую великую ц(е)рк(о)вь, мо
лбы и бл(а)годарения во
здаяти всеси
лному Б(о)гу и пр(е)ч(и)
стеи Б(о)гом(а)т(е)ри, чаяху бо оуже о
тступити бе
збо
жному.
Онъ
ж(е), бе
зб(о)жьныи ц(а)рь Ба
хметь зв
ерообразе
н, виде
в толикое падение свои
х храбры
х, не тако помышляше, но во вторы
и д(е)нь посла вид
ети м(е)ртвыя своя, яко сказаша много м(е)ртвы
х; вскоре по
сла по
лки многие взяти м(е)ртвыя своя.
Ц(а)рь
ж(е) Костя
нти
н запов
еда, да не дають и
х никоею бранию, яко да оч(ис)тя
с(я) ть первые
9 потоцы, и тако взяша своя трупия бе
збранно и по
жгоша.
Видев же бе
зб(о)жьныи Багметь, яко не оусп
е ничто
ж(е), но па
ч(е) свои
х погуби; и повеле магистро
м въскоре
10 прибавити поушки и пищали многие и стенобитные ко
зни готовити.
И въ 7(-и) же д(е)нь, па
к(и) бе
зб(о)жьны
и повел
е ити воиску ко граду, и такося бити, яко
ж(е) пе
рвие бе
з опочивания.
Ц(а)рь
ж(е) Костя
нти
н послыша по морю и по суху во Амморию ко братья
м свои
м, и
в Венец
ею, и в Зинов
ею о помощи. И братия его не усп
еша, поне
ж(е) распря в
елия бе межю ими, и съ арба наши ратоваху
с(я), а вряговене восхот
еша помощи, но гла(гола)ху:
«Не
идите, да во
змуть его туркы, а у них мы во
зме
м Ц(а)рьгра
д». И тако не бысть нио
ткуды помощи.
[279] Един токмо Зинов
еяни
н кн(я)зь именемъ
[л. 510] Зустун
ея приде ко ц(а)рю Костя
нтиноу на помощь на дву кораблях и на дву каторгах, им
еа съ собою 600 храбры
х; и проиде вскозе
11 всея рати мо
рския и турския, и доиде здра
в до стены Ц(а)ряграда.
Его
ж(е) вид
ев, ц(а)рь во
зрадовася зело, дающемоу ч(е)
сть велию, поне
ж(е) в
едом бяше ц(а)рю.
Онъ
ж(е) испроси у ц(а)ря хоу
жшее присту
пное м
есто града, ему ц(а)рь людеи свои
х на испо
лнение дву тыся
ч; и бияше
с(я) с туркы толма
12 храбро и му
ж(е)ственно, яко о
тступити о
т того м
еста вс
емъ туркомъ и к тому не прихо
дити на то м
есто.
Зоустунеан
ж(е) стокмо свое м
есто снабдеваше, но по ине
м м
естом града обхожаше оукре
пляя и наста
вляя лю
ди, да не отпадуть наде
жи, и на Б(ог)а оуповати непо
движно, и не о
слабляти в деле
х о
т всея д(у)ша и о
т всего с(е)р
дца брати
с(я) с нев
ерными; и Г(оспод)ь Б(ог)ъ поможет ны. Таковыми словесы мъногими уча оубо его во
всемъ. Тоурки
ж(е), ко вс
емъ м
естомъ при
стапающе
13, стужаху гражаномъ бе
з опочивания пременяюще
с(я), зане бе мно
ж(е)ство и
х, яко
ж(е) и пре
дрекохо
м.
И въ тре тридесятыи
ж(е) д(е)нь по пе
рвому приступе прикатиша пушки, и пищали, и иные стенобитные сосуды мнози, в ни
хже пушки бяху дв
е велице. И
х же ту солияше, едино я
дро в кол
ено, а другие в поя
с, и со вс
еми силами приступи
в, и нача
14 бити гра
д [л. 510 об.] бе
зпрестанно со все
х стра
н. Противу Зоустунеша нава
дша пушку бо
лшую, зане на томъ м
есте стена б
е гра
дцкая ветха и ни
ска, и яко удариша по тому м
есту, и стена поколебася, и паки в тое оудариша и збиша стены сверху, аки сажеи пять. В третье
же не оусп
еша, зане нощь присп
е. Зустунея
ж(е) то м
есто нощию зд
ела, и другою ст
еною древяною со земл
ею изнутри по
дкрепи, но что мощно оучити противу такия силы, но и паче
ж(е) противу гн
ева Б(о)жия гре
х ра
ди наши
х.
Наоутрия
ж(е), паки начаша бити то
ж(е) м
есто изо многи
х пушекъ и ис пищалеи, яко утрудиша ст
еноу, стрелиша и
з бо
лшие пушки оуже чаяху разорити ст
еноу. Б(о)жиимъ заступлениемъ поиде я
дро выше стены, токмо се
дмь зубовъ захвати, и оударися я
дро по ц(е)рк(о)внои стене, и распаде
с(я) ядро, яко пра
х. И вид
еша ту сущи
и людие, бл(а)годариша Б(о)га, яко оу
ж(е) о
т полудни навадиша во другие.
Зоустун
ея
ж(е), наряди
в пушку свою, удари в тую пушку и ра
зседеся оу нее зеленни
к.
Сия
ж(е) вид
евъ, безв
ерны
и Магметь во
з(ъ)ярися до зела, възопи велики
м гл(а)сомъ:
«Агма, ягма
». Сии ре
ч(е) на ра
зграбление града, абие воскрича, вои
нство все приступиша ко граду вс
еми силами по земле
ж(е) и по морю, всякими д
елы и хитро
стьми на взятие града. Градцкие
ж(е) лю
дие вси взыдоша на стены и проти
вляхуся имъ, биющеся кр
епце.
[л. 511] Яко патрия
рху, и с(вя)т(ите)ле
м, с(вя)щеническимъ чиномъ токмо о
статися по ц(е)рьква
м Б(о)жиимъ и молитися Г(оспод)у Б(ог)у со слезами и рыданием.
Ц(а)рь
ж(е) непреста
нно о
б(ъ)ежжаше по своему граду пла
ч и рыдания, м(о)ля
15 страти
г и все
х людеи, гл(агол)я:
«Г(о)
с(по)де, братие
16 мали и в
елицы. Дн(е)
сь прииде ча
с про
славити Б(о)га и пр(е)ч(и)
стую Е
г(о) Богомате
р(ь) и нашу правосла
вную в
еру хр(и)стия
нскую. Мужаите
с(я) и крепите
с(я), не о
слабляите во труде
х, ни о
тпадаите надежею, кладуще гл(а)вы своя за правосла
вноую в
еру и за с(вя)тыя ц(е)ркви, яко да и на
с помилуетъ прослави
т всещедры
и Г(оспод)ь Б(ог)ъ
». И пов
еле звонити по
всемоу граду.
Тако
ж(е) и Зустуния, рыща по стенамъ, оукрепляше и понужаше люди
и, яко
ж(е) слышаше люд
ие звонъ с(вя)тых ц(е)рквеи. И абие оукрепиша
с(я) и охра
бриша
с(я) вси, бияхуся с туркы крепко, гл(аголю)ще дру
г другу:
«Оумремъ за в
еру хр(и)
стия
нскую, яко
ж(е) пре
дписахо
м».
Киии
17 языкъ можетъ испов
едати или изрещи тоя беды и стр(а)сти? Падаху бо трупие обои
х стра
н, яко снопы з забра
л; и кро
в(ь) и
х течаше, яко рекы. И напо
лни рвы трупия ч(е)л(ове)ча доверху, яко чре
з и
х ходити турко
м, аки по
степене
м; и битися м(е)ртвыя бо имъ мостъ и л
ествица ко граду, тако
ж(е) и потоци и бр
еги вкру
г града напо
лнишася трупия, и Илименю Галатьскому кроваву быти: тако си
лно и неща
дно с
ечаху
с(я). И аще не бы Г(оспод)ь прекрати
л д(е)нь тои, коне
чная бы уо
ж(е) погибе
л(ь) граду, поне
ж(е) гражане вси у
ж(е) бяху и
знемогоша.
[л. 511 об.] Нощи наста
вши, турки о
тступиша ко стано
м свои
м, аки оуста
вше, а гра
дцкие лю
ди падоша, кож
до где оуспе, о
т труда. И б
е тое нощи слышати, ничто
ж(е) ино ра
звее стенание вопль сеченных людеи; и кои еще живы бяху, т
ех пов
еле ра
здати врачемъ.
Наоутрия
ж(е) ц(а)рь
повеле с(вя)щеникомъ и дияконом
[280] собрати и по
грести трупия, а и
ж(е) еще живы бяху, те
х пов
еле ра
здати враче
м. И собраша м(е)ртвых гр
еков, и фря
г, и арме
н, и ины
х прише
лцов 5000 и 700. Оустунея
18 ж(е) и вси ве
лможи поидоша по стенамъ града, сматряюще со сте
н трупия нев
ерны
х. И тако пом
ети
вшее, и сказаша ц(а)рю и патрия
рху:
«30 000 и 5 тыся
ч оубиеных турко
в».
Ц(а)рь
ж(е) б
е плача и рыдая, не престаяше видящи падение свои
х людеи, а помощи нио
ткоуду чаяше и нео
тступно се д
ело нев
ерных.
Патриярхъ
ж(е) и ве
с(ь) клиро
с, тако
ж(е) и ве
с(ь) синклить ц(а)р
скии взяша ц(а)ря и поидоша, оутешающе
его, к великои ц(е)ркви на м(о)л(и)тву и бл(а)годарение всем(и)л(о)
ст(и)вому Б(ог)у. Тако
ж(е) и мно
ж(е)ство бл(а)года
рны
х же
н и детеи съ ц(а)р(и)цею; и бяше вид
ети во всемъ граде вс
емъ людемъ и женамъ, притичющи
мъ къ Б(о)жиимъ ц(е)рквамъ, со слезами хваляще и бл(а)годаряще Б(о)га и пр(е)ч(и)
стую Б(о)гом(а)т(е)рь, и тако прово
диша д(е)нь тои и всенощное бдение.
Безбо
жны
ж(е) трупия людеи свои
х не восхот
е взяти, но помышлявше и
х метати порокы во гра
д да
згниють и оусмрадять гра
д. Нецы
ж(е) в них добре знающе,
[л. 512] гра
д сказоваху ему, величество града и
простране
ство, яко не косне
тся и
х смра
д, абие прише
д со многою силою, взяша и
х и по
жгоша.
И по си
х въ (девятый) д(е)нь скверны
и Ма
гметъ, паки повеле всему вои
нству приступити ко граду и бра
н(ь) творити по
вся дни, а поушку оноу великую паки повеле всему вои
нству приступити ко граду и бра
н(ь) творити по
вся дни, а поушку оноу великую паки повеле пред
елати того крепчае. И аже оув
еда
в велможи и Зустун
ея, собра
вся с патрия
рхомъ вкупе, начаша оуведащати ц(а)ря, гл(аголю)ще:
«Видимъ, г(оспод)и ц(а)рю, яко сеи бе
зв
ерны
и не ослабляеть д
еломъ, но паче готовится на бо
лше д
ело; и что сотворимъ, помощи нио
ткуду чающе.
Но подобаеть тоб
е, г(оспод)и ц(а)рю, изы
тти и
з града сего на подобное м
есто. И сия оуслыша
вше, лю
дие твои и братия твоя к тоб
е придуть на помощь, но и арба н(а)ша оубоя
вся придумать к симъ
ж(е).
Егда како сеи бе
зб(о)жьныи Багметь, оустраши
вся, о
тступить о
т града сиянинаа
». Многа и
зрекоша и карабли и като
рги и даяху емоу Зустун
еевы.
Ц(а)рь же на долгъ ча
с оумо
лча, испущая сл
езы, и тако реч(е) имъ:
«Хвалю и бл(а)годарю сов
ете ва
ш. И в
емъ тако на ползу ми есть сия вся, поне
ж(е) могоуть сия тако быти.
Тако сие а
з сотворю и о
ставлю с(вя)щеньство, и ц(е)ркви Б(о)жия, и ц(а)рство, и все
х людеи и в толице и бед
е сущеи, что ми изречеть вселенная. Молю вы, рцете ми Г(о)
с(по)дне патрия
рхе мои, ни да оумру, с вами па
д». Поклонися патриярху и прочим, плачася
[л. 512 об.] горько. Патриярхъ
ж(е) и вси ту сущии лю
дие восплакащася, и прекратиша, ре
ч(е):
«Да не
пла
ч(ь): молва боудеть в люде
х». И послаша пакы въ Амморию, и вси ту о
стровы, и въ вряги о
т помощи.
Гражане
ж(е) в д(ен)ь бияхуся с туркы, а в нощи влазяху
19 во рвы о
т поля и, изнуряя землю по заст
ению во многих месте
х, зад
елвающе многие сосуды с пушечны
м20 зелиемъ; тако
ж(е) и на стена
х оуготовляху многие сосуды, напо
лняюще смолия и с
еры горящие и поско
н съ смолою и
з зелиемъ пушечни
м, дне
м же минувши
м (двадцать пятым); тако биющеся по вся дни.
Паки бе
зб(о)жьные пов
еле прикатити ону пушку велию, б
е бо увязанна обручи жел
езными, чаяху оукрепи
вше ю и копустиша
21 ю въ первые, и абие ра
зседеся на многие части. О
н же бе
зв
ерныи, мняше
с(я) поруга
н быти, и вскор
е повел
е тоуры прикатити ко граду вс
еми силами, бяху бо велицы покровенны. И егда оуставиша туры по всему брегоу, рвахотя наполнити рвы древесы и хврастие
м, и землю придвигнути, и приклонити туры ко граду. И паки поткопывати ст
еноу во многие м
еста и ни
звергнути на землю, яко приступиша мно
ж(е)ство людеи рвы засыпати; и абие гражане за
жгоша сосуды зеленныя, иже бяху зад
еланны
и вневра
22 и
внезапу во
згреме земля, яко громъ велии. И по
д(ъ)яся с туры и с лю
дми, яко буря силная до обла
к; и б
е слышати трескотъ, и стрение ту
р, и вопль и стенание
[л. 513] лю
дского страшно, яко обои
м бежати.
Гражане
ж(е) оубо сте
н во гра
д, а турки о
т града далече; и падаху с высоты лю
дие и древес, ови во гра
д, а ини
и – в ров. И наполнишася турко
в рвы, и якы взыдоша паки гражане на стену, и вид
еша во рве
ж(е) мно
ж(е)ство турко
в рвы, абие зажигаху бо
чки съ смолою и пущаху на ни
х. Погор
еша вси, и тако Б(о)жьи
м промы
сломъ в тои д(е)нь избави
с(я) гра
д о
т безбо
жных турко
в.
Злонравыи
ж(е) Магметъ со мно
ж(е)ствомъ вои свои
х и
здалече бяше, смотря бы
вшаго, и помышляше, что сотворити; тако
ж(е) и ратные вси, оубоявшеся, о
тступиша о
т града.
Греки
ж(е), выше
дше и
з гра
да, побиваху кои еще живы бяху, и, собра
вше и
х во многие грады, сжигаху и
х со о
ста
вшими туркы.
Ц(а)рь же с патриярхо
м и ве
с(ь) с(вя)щенны
и събо
р по всемъ ц(е)рква
м, молящеся и бл(а)годаряще Б(о)га, чаяху конецъ бране
м. Тако
ж(е) и тои злов
ерны
и Магметъ, многие дни сов
етова
в, приложи о
тступити о
т града во
своясы, зане
ж(е) ужь мо
рски
и приспе, чаяху о
твсюду помощи гра
доу.
[281] Но оу
б(о) поне
же бе
ззакония наша пре
взыдоша, гл(а)вы наша и грехи н(а)ша о
ттягот
еша, с(е)р
дца н(а)ша во е
ж(е) заповедеи Б(о)жьи
х не послушати, и в путе
х его не хо
дити, и гн
ева Е
г(о) мы како оубежи
м, [ца]рь оубо во граде с патриярхо
м, тако
ж(е) и всему ц(а)рскому су
нклиту и вс
емъ людемъ сов
етъ сов
етующимъ на бл(а)гое гл(аголю)ще сице:
«Поне
ж(е) о
н злов
ерныи тако многие дни стоить, бе
зпрестанно на нас
паки готовится,
[л. 513 об.] но да после
м к нему о
т миру, е
ж(е) и сотвориша
». О
н же, лоукавы
и, сия слыша
в, возрадовася во с(е)р
дци своемъ, чающи: ноужа н
екая приде граду; и, о
тлагаше свое о
тступление, нача сов
етовати о
т миру, тако о
твеща посланником:
«Аще просите миру, и я
з сие сотворю. Да но изыдеть ц(а)рь и
з града во Амморию, тако
ж(е) и патриярхъ, и вси лю
дие, и
ж(е) хотятъ бе
з вреда оста
вльше мн
е гра
д, пусть и яз ми
р в
ечны
и сотворю, да не
вступлю
с(я) во Амморию и и
ж(е) в островы е
г(о), ни которою хитростью въ веки. А и
ж(е) не восходять изыти и
з града, да будуть во имени моемъ бе
з вреда и бе
з печали
».
Сия вся слыша
в, ц(а)рь, и патриярхъ, и вси лю
дие абие востена
вши о
т среды с(е)р
дца, и руце на н(е)бо во
зд
евше, гл(аголя)ху:
«Заступниче н(а)шь, Г(оспод)и, призри о
т высоты славы Твоея и изложи гордыню сквернаго се
г(о), и избави гра
д достояния Твоего, ибо лю
ди есмы вл(а)д(ы)ч(е)ства Твое
г(о), и о
вца пажити Твоея, живущь во двор
е Твоемъ во е
диномъ стаде. И камо изыдемъ, оста
вившее стадо, пастыря и наста
вника свое
г(о) ни г(оспод)и ц(а)рю, ни но да оумре
м зд
е во с(вя)томъ двор
е Твое
м и славу величествия Твоего
».
Сия вся ир
екшимъ, пакы оуготовляху
с(я) на бра
н(ь), кающеся о
т послании к бе
зб(о)жьному Магмету, зане тем оуде
ржаху его.
Днем же тремъ минувши
м, сказаша окаянному тоурку, яко пушка она велия слияся добр
е. И тако совещеваше
еще поиску ситию и пов
еле пакы вои
нству всему поити ко граду и бра
н(ь) творити по
вся дни.
[л. 514] Сие
ж(е) бы
сть за грехи н(а)ша Б(о)жимъ попущение
м, яко да збудется вся пре
ж(е)реченная о граде семъ при Ко
нстинтине Велице
м, Лв
е Пр(е)м(у)
дремъ и Мефодие
м, еп(и)
с(ко)помъ Патръски
м, м(е)
с(я)ца мая въ (шестой)
д(ень). Паки бе
зв
ерны
и пов
еле бити въ град, в то
ж(е) м
есто ид
е ж(е), первие бияхуть изо многи
х поушек и пищалеи по 3 дни, яко утру
диша ст
еноу и оудариша и
з болшие пушки, и спаде стены камения много. И во другие оудариша, и распаде
с(я) ст
ены велие м
есто, и
ж(е) у вечеру наставшу турки нача стр
еляти изо многих поушек в то
ж(е) м
есто бе
зпрестани, всю нощь не дающе гражономъ, зд
елывати то
г(о) места.
Наоутрия
ж(е) паки оудариша тоурки из бо
лшки
23 пони
ж(е) того м
еста, и вывалиша много стены, и тако въ другие и в тре
т(ь)ее, яко у
ж(е) оучиниша м
есто в
елие; абие воскрича
вше мно
ж(е)ство турко
в въскочиша на то м
есто, дру
г друга понужающе, тако
ж(е) и
з града противу и
х слечаху
с(я) зл
е, рыкающе, аки диви
и зв
ерие
24; и б
е видети страшное обои
х де
рзости и кр
епости.
Зоустун
ея
ж(е) собра многие лю
ди, воскрича
в, нападе на турки и моужествене, и абие погони и
х с стены и наполни ро
д м(е)ртвы
х. Амуратъ
ж(е), н
екии янычани
н, кр
епок сы т
еломъ, смеша
вся з грекы, дондо
Зустун
ея и нача с
ещи его лют
е; гречи
н же н
еки
и, скочи
в стены, о
тсече ту
рчину главу, ногу секирою, и токо и
збави Зустун
ея о
т см(е)рти.
Флабурра
ж(е), воевода запа
дны
и, турчи
н [л. 514 об.] Армабеи съ своими по
лки нападе на греки, и бы
с(ть) с
еча зла.
Из града
ж(е) Раккавев
ею
25 стратигоу со многими лю
дми присп
евшу на помощь, и про
гна ту
рки да
ж(е) и до самого Армабея. О
н же виде
в Раккав
ея люте секуща турко
в, и о
бнажи
в ме
ч нападе на
н(ь), и сечахуся оба зл
е. Раккав
еи
ж(е), наступи
в на каме
н(ь), оудари Амербея
26 мечемъ по плечю об
е ру
ч(и), и ра
зсече его на полы и силу бо им
еяше в руках велию. Турки
ж(е), тмочи
сленно окружи
вше его, сечаху лют
е; и ра
зсекоша Ракъкев
ея на части, а греко
в погнаша во гра
д. И бы
с(ть) греко
м пла
ч и ужас велии о Раккав
еи, поне
ж(е) ратни
к б
е вели
и и мужестве
н и ц(а)рю любимъ.
Оу
ж(е) нощи наста
вши преста с
еча и разыдоша
с(я) обои, и тоурки оубо начаша стреляти ис пушекъ на разрушенное м
есто, а граждане
ж(е) начаша башту ширити и д
елати кр
епко о всеи прогалине, и наводиша в ню пушки многие таине, зане башта б
е изнутри града.
Наоутрия
ж(е), яко вид
еша турки стеноу незад
елану, и воскоре наскочиша, бьяху
с(я) з грекы. Грецы
ж(е), биюще
с(я) с ними, побегаху о
т ни
х, а туркы во
скричаху на ни
х. И
вскоре нападоша множе
ство и
х, чающее оу
ж(е) одол
евше, згусти
вшимся многимъ туркомъ. Грецы
ж(е) ра
збегошася и пустиша на ни
х пушки, и побиша много турко
в.
И и
з града нападе на ни
х Палеоло
г, страти
г Синтурла, со многими лю
дми и
з града, и
збивавше и
х кр
епко в точны
и же Флабурра
[л. 515] Мустофа воскоре приде на греки со многою силою и прогна и
х во гра
д, оу
ж(е)
[282] хотяху ст
ену о
тняти. Феодо
р же, тысящни
к, совокупи
с(я) со Зустун
еемъ, поскориша на помощь, и бы
с(ть) с
еча велия, и турки одол
ева.
Ц(а)рь же бяше в притворъ великия ц(е)ркви со
вс
еми бояры и
с стратиги, сов
етуя о оустремлени
и бе
зб(о)жьнаго, гл(аголя)ше:
«Се оу
ж(е) по вся дни секуще с турки, колико тысящь погибе наше
г(о) люду! Аще впре
д(ь) тако
ж(е) будеть, все
х на
с погоубять и гра
д воспримуть.
Но собра
вше
с(я) со избранными и назнамена
вшеся, изыдемъ и
з града нощию, в подобно время и Б(о)гу помогающу, нападемъ на ни
х, яко ино
гда Гедео
н на Мадия. М(о)ли или да помретъ за ц(е)ркви Б(о)жия или и
збавление получи
м».
Тако оубо сов
етующе, мнози на то оуклоняхуся, над
еяху, бо
с(я) на, зане в
едаху храбро
с(ть) и силоу его, великъ б
о б
е зело исполне
н силою Кир. Лука
же архидуксъ и Николаи епархъ мо
лчаша на до
лгъ ча
с и тако рекоша:
«Се оу
ж(е) (пятый) м(е)
с(я)ць прошло, о
тнеле же начахомъ брати
с(я) с туркы, просяще м(и)л(о)
сти Б(о)жия. И аще будеть воля Е
г(о), еще може
м иные 5(-ти) м(е)
с(я)ць братися с ними. Аще ли не будеть Б(о)жия помощи, и тако сотвори
м, едины
м часомъ вси погибнемъ и гра
д погоуби
м». Елики
жо дом
естникъ, и с нимъ Логофетъ, и иные мнози ве
лможи сов
ещаху: да изыдеть ц(а)рь из града на подобное м
есто, взе
м съ собою и
збранны
х, колико мощьно на о
тс
еку града, да не дающе туркомъ
[л. 515 об.] толико де
рзостне приступати ко граду, и и
здалеча потребная прова
дити; и оуслыша
в сия хр(и)
стияне, соберутся к немоу многие лю
ди, и тако умышляющимъ и
м.
Сказаша ц(а)рю, яко оу
ж(е) турки взыдоша на стеноу и одол
еваютъ гража
н, 100 же напра
сно погнавшу, и всемъ ве
лможа
м и стратигомъ. И миноувше ц(а)ря, велможи и стратиги поскориша на помощь, и сретоша на ро
д мно
г б
егающь, и во
звращаху и
х биюще. Зустун
ея же со ин
еми стратиги бияху
с(я) с турки оу
ж(е) во граде, овогда оукрепляющеся, овогда б
егающее пре
д ту
ркы, во
звращахуся и боряхуся с ними, а ини
и с турки мнози мостъ сотвориша, на кон
ех вое
жжаху. Стратиго
м же вс
емъ, снемши
мся со Зустуние
м, нападаху на туркы сурово
27, и во
звратиша их до стены, но оубо турком многимъ вше
дшимъ во гра
д конникомъ и п
ешьцо
м, во
звратиша стратиги, пакы и бияхуся нещадно и одол
еваху греко
в.
И аще не бы оускори
л ц(а)рь к нимъ, коне
чная бы оу
же погибе
л(ь) граду.
Пости
гшю
ж(е) ц(а)рю и напа
дшю на турки со и
збранными своими, и сечаше и
х неща
дно и оужа
сно; ихже бо достигаше, ра
зс
екоша на
двое, а ины
х пресекая наполы, не оуде
ржаше бо
с(я) ме
ч его ни в чемъ. Турки
ж(е) скликиваху
с(я) противу кр
епости е
г(о), и дру
г друга понужаше нань, и всякимъ оружиемъ суляху его, и стр
елы бе
зчисле
нные пущаху нань, но оуб(о), яко
ж(е) рече
с(я) бранные поб
еды, ц(а)рьское падение Б(о)жиимъ промысло
м бываетъ: оружие бо и
х и
вся стр
елы
[л. 516] суетно падаху и, мимо его л
етающе, не улучахутъ е
г(о).
Ц(а)рь же, еди
н ме
ч имея в руц
е, сечаще и
х; и бежаху о
т него из града к разрушенному м
есту, и ту затесни
вшимся, побиша турко
в многи
х, а ины
х про
гнаша за рвы. И тако Б(о)жиею помощию в тои д(е)нь ц(а)рь и
збави града, и оу
ж(е) вечеру бывшу, турки
28 о
тступиша.
Наоутрия же епархъ Николаи пов
еле гражаномъ и
збиенны
х турко
в метати и
з града за рвы на показание бе
зб(о)жьны
м, и бы
с(ть) числом 16 тысящь; и взяша и
х турки и по
жгоша.
Епа
рху
ж(е), пакы пов
елевшу ра
зрушенное м
есто все заставити древомъ и башту д
елати, чающе оу
ж(е) о
тступити окаянному.
Безбожныи
ж(е) Магметъ не тако сов
еща, но по три дни собра
в паши свои и санчакб
еевъ, тако ре
ч(е) имъ:
«Видимъ оубо, яко Агаоурове ограбиша
с(я) на на
с, и тако браняще
с(я) с ними, не можемъ и
х одол
ети, поне
ж(е) о едино
м м
есте токмо бранихомся о ра
зрушенномъ многими лю
дми не
вм
естно, а малыми лю
дми; и они премогаютъ на
с и тако одол
еваютъ на
с, но да сотвори
м пакы ягму, яко
ж(е) перьвее придвигнувше туры и л
ествицы ко стенамъ града на многие м
еста и ра
здели
вшимся гражаномъ по вс
ем м
есто
м на супротивление, и приступимъ кр
епко к ра
зрушенному м
есту
». И е
ж(е) сов
еща окаянны
и Б(о)жи
м попущение
м тако, и сотвори туры убо и ле
ствицы и иные многие ко
зни приступные пов
еле оуготовляти, а воино
мъ
[л. 516 об.] пов
еле пакы брати
с(я) со гражаны по вся дни, не дающе гражано
м опочивания.
Знамение о пламени, изше
дшимъ и
з ц(е)ркви.
Въ (двадцать первый)
д(ень) м(е)
с(я)ца маиа
бы
с(ть) знамение страшно
29 во граде: нощи оубо противу пятка ос(вя)тися гра
д ве
с(ь), и вид
еша стражие течаху вид
ети бывшее чаяху, оубо турки за
жгоша гра
д. И воскликаше в
елиемъ гл(а)со
м, и собраша
с(я) лю
дие мнози
вид
еша оу великия ц(е)ркви пр(е)м(у)
дрости Б(о)жия оу верха из око
н пламени в
еликоу и
зше
дшу и, окружи
вше всю шею ц(е)рк(о)вную на долгъ часъ, и събра
вся пламе
н(ь), воедино пременися, и бы
с(ть), яко св
етъ неи
зреченны
и, и абие взятся на н(е)бо.
О не
м [283] же зрящимъ начаша плакати, го
рко вопиюще:
«Г(оспод)и, помилоу
и». Св
ету
ж(е) оному, достигну
вшу до н(е)б(е)съ, и о
тве
рзошася двери н(е)б(е)
сныя, и приятъ св
етъ, паки затвориша
с(я).
Наутрия ж(е) шедше, сказаша патриярху. Патриярхъ ж(е) Анастасеи, собрав бояре советников всех, поиде ко ц(а)рю и начаша увещевати его, да изыдетъ из града съ ц(а)р(и)цею. Яко не послуша их ц(а)рь, реч(е) ему триярхъ30: «Веси, о ц(а)рю, вся преж(е)реченная о граде семъ: и се н(ы)не, паки ино знамение се страшно быс(ть). Светъ оубо он неизреченныи, иже бе съдействуя в велицеи ц(е)рькви Б(о)жия пр(е)м(у)дрости с прежними светильники, и архиереи вселенскими, и ц(а)ри бл(а)гочестивыми, також(е) и анг(е)лъ Б(о)жии, егож(е) укрепи Б(о)гъ при Оустияне ц(а)ри на31
[л. 517] сохранение с(вя)тыя и великия ц(е)ркви, и граду сему в сию бо нощь от(ъ)идоша на н(е)бо. Сие знаменоуеть, яко м(и)л(о)сть Божия и щедроты Ег(о) от(ъ)идаша от нас, и хощетъ Г(оспод)ь Б(ог)ъ предати град сеи врагомъ нашим грехъ32 ради наших, и тако предпостави Емоу грех ради наших онех моужеи, иж(е) видеша чюдо».
Яко оуслыша ц(а)рь гл(агол)ы их, паде на землю, яко м(е)ртвъ, и быс(ть) безгласен на мног час. Егда отлияша ег(о) араматными водами, воставшу же ему. Патриярхъ ж(е) пакы начать крепко оувещати ц(а)ря, да изыдетъ из града, також(е) и бояре вси гл(аголя)ще ему: «Тобе, г(оспод)и ц(а)рю, изшедшу из града, елицыми восхощеши, паки Б(о)гу помогающу. Мощно ти ес(ть) граду помощи, и иные грады, и вся земля надежю имеюще, тако вскоре не предадутся неверным». Онъ ж(е) не оуклонис(я) на то, но отвещеваше имъ: «Аще Г(оспод)ь Б(о)гъ нашь изволи тако, како мы избегнем гнева Его? И колико ц(а)реи и преж(е) мене бывших великих и славных, иж(е) пострадаша и за свое от(е)чество помроша, и аз ли последнии сег(о) не сотворю, но да оумру зде с вами». И не послуша их.
Во вторыи ж(е) д(е)нь, егда оуслышаша людие отшествие С(вя)т(о)го Д(у)ха, абие растаяшас(я) вси людие, и нападе на них страх и трепетъ, а патриарх33 же оукрепля их и оучаше не отступати надежею, но дерзаите оубо чада дерзаите, гл(аголя)ше: «И на Г(оспод)а Б(ог)а н(а)шего сп(а)сение наше возложим, и к Нему руце, и нозе, и очи от всея д(у)ша возведемъ; и тои нас избавитъ [л. 517 об.] от врагов наших. И вся сущая на нас вражия совещания ражденетъ сицевыми иными многими, бяша оукрепляя народы». И тако с(вяти)т(е)ли со всеми с(вя)щенными соборы взем шестая иконы, обхожах по стенам града, просяща по вся дни Б(о)жия м(и)л(о)сти со слезами гл(аголю)ще:
Моление.
«Г(оспод)и Б(о)же нашь, безсм(е)ртныи и безначальныи здетелю твари34 всея видимыя и невидимыя, иж(е) нас ради небл(а)годарных и злонравных сшед с н(е)б(е)се, воплотис(я), и кров(ь) Свою за ны пролия. Призри оубо и н(ы)не, Вл(а)д(ы)ко, от с(вя)т(о)го жилища Твоег(о) на смиренныя рабы Своя, и прими грешное наше моление, приклони оухо Твое, и оуслыши гл(агол)ы наша конечне. Погибающим согрешихом бо Г(оспод)и, согрешихом на н(е)бо и пред Тобою мерскими делы, студными всячески, себе не потребныи, сътворше н(е)бу и земли и тоя самоя временныя жизни, и недостоини возрети на высоту славы Твоея, озлобихомъ Твою бл(а)годать, и разгневахом бо Твое Б(о)ж(е)ство, и преступающе Твоих заповедеи, не послушающе Твоих повелении. И оубо Вл(а)д(ы)ко и Ц(а)рю ч(е)л(ове)колюбив и незлоблив, сыи долготерпелив и мног(о)м(и)л(о)стив, пр(о)роком своимъ реклъ еси: “Яко хотениемъ не хощоу см(е)рти грешникоу, но еж(е) обратитис(я), и живу бытии ему”. И паки не приидох праведных призвати, но грешных на покояние не хощеши бо, Вл(а)д(ы)ко, создание Твоих рукъ погубити. И иж(е) бл(а)говолиши о погибели ч(е)л(ове)ч(е)стеи, не хощеши всем [л. 518] сп(а)стися и в разум истинныи приити; тем же и мы, недостоинии создание творение Твоег(о) Б(о)ж(е)ства бывше, не отчаемся Твоег(о) сп(а)с(е)ния на Твое ж(е) бесчисленное бл(а)гаоутробие надеемся, припадаем и вследуемъ всем нашим с(е)рдцемъ и ищемъ м(и)л(о)сть Твою. Пощади, Г(оспод)и, пощади, ихже и купил еси животворною кровию Твоею. Не предаи ж(е) нас врагомъ и суперникомъ вл(а)д(ы)ч(е)ствия Твоег(о) и избави нас обистояния днешняго и обышедших ны зол и напастеи. И сподоби по множеству м(и)л(о)сти Твоея, и изми нас по чюдесемъ Твоим, и даж(дь) славу имени Твоему35. Да посрамятся врази Твои, да постыдятся, от всякия силы крепость их да сокрушится, и да разумеютъ, яко Ты еси Б(о)гъ нашъ И(ису)с Х(ристо)с въ славу Б(ог)у Отц(у)».
Конецъ молению. [284]
Таковыми оубо иными многими молебными гл(а)вы по вся дни молящес(я), чаяху сп(а)сения своег(о). Також(е) вси людие бяху притекающе ко с(вя)тымъ Б(о)жьимъ ц(е)рквам, плачюще и рыдающе, и руце на н(е)бо воздеюще, просяще у Б(о)га м(и)л(о)сти. Но убо, елико прежде бл(а)годатеи даров Б(о)жьих и пр(е)ч(и)стые Б(о)гом(а)т(е)ри бл(а)годеянии сподоблени быхом, толико н(ы)не грех ради наших помилования и щедротъ Б(о)жьих лишении быхомъ, егда бо реч(е): «Прострете руки ваша ко Мне, обращу очи Мои от вас. И аще придете явити Ми ся, отвращу лице Свое от вас. И паки елико сотвориши, елико делаеши, ненавидитъ д(у)ша Моя». Таковым оубо ответомъ [л. 518 об.] и мы н(ы)не грех ради наших оуподобихомся, и мольбы и моления наша неприятна суть.
Тоурки ж(е), яко преж(е) рекохом, по вся днии бран(ь) творяще грекомъ, не почивах. А окаянныи же Магметь собра вои своих, раздели имъ места къ приступу: оубо Карачебея, противу ц(а)рских полат и древяных вратъ и Калихея, а Бегиларбею восточному – противу Пигни36 златаго места, а западному – против Корсуни всея. Сам же безверныи нарек себе посреде их, противу вратъ с(вя)т(о)го Романа и разрушеннаго места. Столу ж(е) морскому, Балтаоуглию и Заоугану – обе стены от моря. Яко да окружить вес(ь) град, во едино время и во един час ударити бранию на град по земли и по морю, и тако ударив неверныи въ 25(-ти) д(е)нь м(е)с(я)ца маа.
Проповедникомъ их, откникнувшим скверную свою м(о)л(и)тву, абие воскричавше, все воинство скакаху ко граду и прикативше пушки, и пищали, и туры, и лествицы, и грады древяныя, и иные козни стенобитные; також(е) и по морю придвигнувше катарги многие и корабли. И начаша бити град отвсюду, и мосты начаша чинити ко граду на вревехъ. Яко уж(е) збиша с стен всех гражан, вскоре придвигнуша грады древяные, и туры высокие, и лествицы тмочисленныя, нуждахуся силою взыти на стену, и не даяху имъ греки, но сечахуся с ними крепко.
Магметъ ж(е) окаянныи [л. 519] со всеми чины своими, заиграв во вси игры и в тимпаны, вопльми великими возшюмеша, аки буря силная, и приде на полое место, такимъ суровствомъ мняше внезапу похватити град. Стратигомъ ж(е) многимъ со Зустунеемъ приспевшим бияхуся с турки крепко, и быс(ть) пагуба велия гражаномъ, но убьеше час оу суда не приспевшу премогахус(я) с ними, яко страшно и жестоко бе видети обоих дерзости и мужества.
Патриярхъ же со всеми соборы бяше во с(вя)теи и велицеи ц(е)ркви, неотступне моля Б(о)га и пр(е)ч(и)стую Б(о)гом(а)т(е)рь о поможении и оукреплении на враги, плач(а) и рыдая, гл(аголю)ща: «Въскр(е)сни, Б(о)же, помози нам, конечне погибающим, не отрини людеи своих до конца, не даи ж(е) достояния Твоег(о) в поношение сыроятцем сим, да не рекутъ: “Г(о)с(по)де ес(ть) Б(ог)ъ их”, но да познають, яко Ты еси Б(о)гъ н(а)шь, Г(оспод)и И(ису)с Х(ристо)с во славу Б(ог)у Отцу». Сице и къ пр(е)ч(ис)теи Б(о)гом(а)т(е)ри возглашающе: «О всес(вя)тая Вл(а)д(ы)ч(и)це, стани, воздежи руце къ С(ы)ну Своему, Б(ог)у н(а)шемоу; утиши, Вл(а)д(ы)ч(и)це, еж(е) на нас гневъ Б(о)жии и пагубу оуж(е) бо, преч(и)стая Г(о)с(по)же, при оустех адовых ес(ть) мя поскори, о всем(и)л(о)стивая и ч(е)л(ове)колюбивая м(а)ти, ни изми нас, преж(е) даж(дь) не пожреть нас ад, яко даи вемъ прославится всес(вя)тое имя Твое, сице вопиюще и молящес(я) не престаху».
Ц(а)рю ж(е) приспевшу со избранными своими к полому месту, видев бран(ь) тяжчаишу, ста и самъ ту, и вси велможи; яко сказаша [л. 519 об.] ему безб(о)жьнаго оустремления, абие возопи воином, плачюще о братия и друзи: «Н(ы)не приде время обрести славу вечную за ц(е)ркви Б(о)жия, за православну веру, и сотворити что муж(е)ствено на память последнимъ». И оударив фарис, хотяше прескочити разрушенное место и доступити Магмета на отмщении крови хрестиянския, и яша его велможи, и оружникы, и пешцы нужею, зане невместно бе37 дело, и Магметоу безбожному в силе ж(е) тяжце соущи. Ц(а)рь ж(е), обнажив мечь, обратис(я) на тоурки, и якож(е) кого достизаше, мечемъ по раму или по ребром пресекающих наполы. И турки ж(е), оужасшес(я) крепости ц(а)р(е)вы, бежаху из града. Стратиги ж(е), и воини, и вси людие, видевше своег(о) ц(а)ря и храброс(ть) и мужество, и вси скакаху на туркы и пробиша их за рвы.
Магмет ж(е) ста крепко и повеле, турков бья, возвращати на грекы; и быс(ть) сеча велика и примрачна, зане стрелы их помрачиша светъ. Греки ж(е) со обеихъ стран стены метаху на турки смолы горящие, и смолия пучны великия зажигающе. И оуж(е) с(о)лнцу зашедшу, сеча же непрестано огни безчисленныя [285] безбожныи сотворяше, и самъ скакаше по всемъ местом, крича и вопия, понужая своих, и чаяше оуж(е) пожрети град. Но убо греки и прочии люди на стенахъ сущи огражшес(я), дръзостию вопияху друг ко другоу: «Поскорим, братие, на суженное место, и помремъ за с(вя)тыя ц(е)ркви». И тако сечахус(я) с туркы крепко [л. 520] и до полунощи, и согнаша их, забрал и со градов их на землю, и преста сеча, а от града не отступиша самъ окоянны стоя, брегоущи своих градов и иных кознеи, не надеюще гражаномъ зажещи.
Въ 27(-и) д(е)нь маиа паки безверныи повеле бити град подле разрушеннаго места изо многих пушок и пищалеи. На девятои године дни, наводив пушку болшую, удариша в башту, тако въ другие и в трет(ь)е; и разбиша башту, и тако приде тои д(е)нь. Нощи ж(е) наставши, Зустунея пакы со всею др[у]жиною38 и фряги вси начаша башту созидати, и прилетев ис пушки ядро каменное, и оудари Зустунея по персем, и паде на землю. И едва его отлияша и отнесоша во двор, бояре ж(е), и вси людие, и фрягове, иж(е) беша с нимъ, растаяху и не ведаху, что сотворити. Се ж(е) быс(ть) изволением Б(о)жиим на погибел(ь) граду. Понеж(е) полое место, оно тои хранящее великою силою и муж(е)ством, храбръ бо бе зело и м(у)дръ. Егда ж(е) сказаша ц(а)рю, и абие зело опечалис(я) ц(а)рь, и скоро поиде к нему со всеми велможами и со вращи, оутешающе ег(о). Врачеве ж(е) чре всю нощь оноу тружахуся о поможение его, и егда исправиша ему груд(ь) в шибеное место от удара, и абие отдохнув от болезни, и даша ему мало брашна и пития, и почи тоя нощи мало. Оставше ж(е) дружине его оу башты с(о)зидати, и не оуспе ничтож(е). Зустунея ж(е) паки повеле нести собе тамо, и нача делати башту со усердием великимъ.
Въ (двадцать восьмой) д(ень) мая видеша туркы башту делающих. [л. 520 об.] Вскоре наскочиша множ(е)ство на полое место, також(е) и греки противу, и быс(ть) бран(ь) велия. Флабур же некии со многими срацыны ярости нападе на греки, в них же бяхуть муж страшен взоромъ и возрастом, и бияху грек нещадно, також(е) из града поскориша39 протостатор и с(ы)нъ40 его Андреи со многими людми на туркы, и быс(ть) сеча оужасна. Видеша ж(е) с стены 3 брата пятих онех мужеи и срачин, бьюща силне гражан, соскочиша сь стены, нападоша на них, и сечахус(я) с ними люте, яко дивитис(я) туркомъ и не деяти их чающим убиеным быти от срацын. И оубиша гражане два срацынина и тако воскрикав: «Туркы!». Нападоша на них множ(е)ство турков, они ж(е) оу них оуидоша во град вси трие без вреда.
О поломъ ж(е) месте сеча непрестанно пач(е) растяще, турки бо великою силою одолеваху гражан, стратиги ж(е) и велможи вкупе со Зустунеемъ муж(е)ствоваху крепко и падоша множ(е)ство со обеих стран. Но еж(е) Б(ог)ъ изволи тому41 преити, и прилетевшу Склопу оудари Зустинея, и изрази ему десное плече, и паде на землю, аки м(е)ртвъ, и падоша над нимъ бояре его и вси людие, кричаще и рыдающе, и понесоша его проч(ь), також(е) и фрягове вси падоша за нимъ.
Турки ж(е) слышавше рыдание смятение люцкое, абие воскричавше напустиша всеми полкы и потопташа гражан. И вогнавше во град их, биюще и секуще, видевше ж(е) стратиги и гражане оустремление турков, и начаша бежати. Погибел(ь) граду конечная уж(е) [л. 521] бы, аще не бы ц(а)рь ускорил со избранными своими. Ц(а)рю ж(е) приспевшу срете Зустоунея еще жива суща, и восплакас(я) о немъ горко, и по сем нападе на туркы со избранными своими, и бияше их нещадно, токмо бе един меч имея в руце, и их же достизаше, мечемъ разсекаше их надвое, аще и по коню оударить, падаху под ним и не оудержаше бо с(я) меч его ни в чемъ: в доспесе ни в конскои силе.
Ту тоурки ж(е) видеша крепость и муж(е)ство ц(а)р(е)во, бежаша от него. И тако прогнаша турков к полому месту и згустившимся ту множ(е)ство народа, и побиша их гражане, безчисленно заколаху бо их, аки свинеи, дондеж(е) проидоша полое место, а иж(е) бежаша на страны по улицам, те тамо поб(ь)ени быша. Турки ж(е) от(ъ)идоша от града, а гражяня падоша опочивати и не беяше тоя нощи и ничегож(е).
Ц(а)рь же с патриярхом и вси воинии поидоша в велику ц(е)рк(о)вь и возблагодариша Г(оспод)а Б(ог)а и пр(е)ч(и)стую Его М(а)т(е)рь, и похваляху ц(а)ря. Нецы ж(е) и сказаша, яко и самъ ц(а)рь во с(е)рдци своемъ превознесеся, но и отшествия поганных чаяху, не ведаху бо Б(о)жия изволения. Магметъ ж(е) видев толико падение своих и слышав ц(а)р(е)ву храбрость, тоя нощи не спа, но советъ велии и сотвори, хотящее б(о) тоя нощи отступити, занеж(е) уж(е) и морскии путь приспе, и корабли многие придуть на помощь граду. Да збудется Б(о)жие изволение: советъ тои не совершися! [286]
Знамение о тме нашедши на град42. [л. 521 об.]
Въ 7(-й) ча
с нощи начать наступати на
д градо
м тма велия во
здуху, оубо на ар
е огоустившуся, написа
с(я) на
д градомъ плачевны
м образомъ, и испушаше, аки слезы, капли велицы подобны величество
м и взоро
м бо воловому оку чрьвленным
43, и те
рпяху на земли на долгъ ча
с, яко оудивити
с(я) всемъ люде
м в тузе велице и во оужас
е быти. Патриярхъ
ж(е) Анаста
си въскоре собра ве
с(ь) клирикъ и сиг
клиъ
44, и поиде ко ц(а)рю, и рече ему:
«Св
етл
еиши ц(а)рю, вся пре
ж(е)реченная о граде се
м добр
е веси, тако
ж(е) и о
тшествие С(вя)т(о)го Д(у)ха вид
е. И се паки н(ы)н
е тва
р(ь) пропов
едуеть по
г(и)бель града сего.
Молимъ тя, изыд
и и
з града се
г(о), да не вси вкуп
е умре
м, Б(о)га рад
и изыди
»,
– то
пов
едаше
ему много деянии пре
жни
х ц(а)реи си
м подобна. И не послуша и
х ц(а)рь, но отвеща имъ ц(а)рь:
«Воля Господня да будеть
».
Ма
гмет же окаянны
и, яко виде тму в
елию на
д градо
м, и со
зва книжникъ свои
х и молнъ, и воспроси и
х:
«Что е
с(ть) сия тма на
д градомъ?
». И рекоша ему:
«Знамение сие в
еликое есть и граду пагуба
».
Он же бе
зб(о)жьны
и пов
еле вскоре уготовляти вся воя. Въ 29(-и) [день] маа пусти напред
и тмочисленныя ору
жники, и пешца, и пушки, и пищали, и за ними все войско. И прикати
в проти
в полого м
еста, поскориша п
ешцы оч(и)
стити путь ратны
м и рвы и
зровнати, и тако напу
стиша туркы вс
еми
[л. 522] по
лки и пото
пташа гража
н. Стратигом же и мегистано
м грекомъ, и всемъ ко
нникомъ присп
евши
м по
дкрепиша наро
д и боряхуся с туркы.
И по се
м ц(а)рю присп
евшу со се
дми велможами и со и
збранными своими, и нападе на туркы оу
ж(е) многу сушу
45 воиска внутри граду, и смеша
вся с ни, сечахуся тяшкимъ и зверообра
зным рвениемъ, и про
гнаша турко
в к полому м
есту.
Бегиларбеи
ж(е) восточны
и вели
к бе т
еломъ и муже
стве
н, и оускори
в со всею силою восто
чною, и воскрича
в, нападе на греки и ра
змеси полки и
х, и про
гна, и взе
м копие, напусти на ц(а)ря.
Ц(а)рь
ж(е), пода
в щи
т ему и о
тведе копие его, и оудари его м
ече
м во главу, и ра
зсече надвое до се
дла; и абие возопиша туркы многими гласы, и вземъ же его, о
тнесоша.
Ц(а)рь
ж(е), пригласи
в свои
х со восклицаниемъ многимъ, внидоша в по
лки и
х и, биа и
х, прогнаша и
з града; но аще
б(о) горами по
двизали, Б(о)жия изволения не премочи, аще бо речене:
«Г(о)
с(по)дь сохранить гра
д всуе бдя и стреги прочая
».
Туркомъ оубо мно
ж(е)ство
м многимъ суще пременяхуся на бра
н(ь). Гражаномъ
ж(е) всегда единымъ о
т многого труда и
знемогаху и падаху.
Магме
т же окоянныи, слыша
в восто
чнага Бегиларбея
46 оубииство, плакаше о немъ мно
г(о), озлобо любляше его храбрости его ра
ди и разума, и въ яри вся поиде самъ своими враты со
вс
еми силами на ц(а)ря. Пов
еле
[л. 522 об.] нава
дити на поушки и пищали, бояше бо ся е
г(о), яко да не изыдеть и
з града со
вс
еми лю
дми и нападеть на ни
х. И прише
д бе
зб(о)жьны
и, ста напротивъ полого м
еста и пов
еле пе
рвие бити ис поушек и ис пищалеи, да о
тступя
т от града гражане. По си
х напусти Балтаоулия пашу со многими полки,
а на ц(а)ря по
сла три тысящи и
збранны
х и запов
едаи, да оулуча
т ц(а)ря, аще и до сме
рти постражютъ или да ис пишали да убьютъ е
г(о). [С]тратиги
47 ж(е), и мегистаны, и вси ве
лможи, вид
евше оустремление бе
зв
ерна
г(о) прише
дшаго, вси тя
жце о
тведоша ц(а)ря, да не всуе оумретъ. О
н же, плача горко, ре
ч(е) имъ:
«Помните слово,
еже р
ех вамъ, и об
етъ положи
х: да оумру зд
е с вами. Не деите мене
». Они
ж(е) о
твещеваху:
«Мы вси умре
м за ц(е)ркви Б(о)жьиа и за тя, г(оспод)и
». И вземъ, о
тведоша его о
т народа и мно
г(о) оувещеваху его, да изыдетъ из града, и давше ему посл
еднее целование, стоня и рыдая, возвратишася вси на уре
ч(е)нное м
есто.
Балтаоулу
ж(е) приспевшу со многими силами, сретоша его стратиги на поломъ м
есте, но не во
змогоша уде
ржати его. И вниде во гра
д со вс
еми полкы, и нападе на гража
н, и бы
с(ть) с
еча кр
епчаиши все
х пре
жни
х; и падоша стратиги, и мегистаны, и
вси ве
лможи, яко о
т многи
х48 мало о
т(ъ)идоша и
звещание ц(а)рю. И
збье
нны
х же гража
н и турко
в не б
е чи
сла, три тысящники
ж(е) растаху и совахуся по граду на вс
е страны ищуще Соб
елову ц(а)ря.
Магметъ
ж(е) окаянны
и, паки вскоре
[л. 523] оуряди
в, ра
зслыша всю свою рать по в
семъ оулицамъ и по вратомъ ц(а)ря беречи, а самъ ся о
ста токмо со анычаны, обры
вся в обозе и пушки и пищали, устави
в бояше
с(я) бо ц(а)ря.
Ц(а)рь же слыша Б(о)жие и
зволение и поиде в великую ц(е)рк(о)вь, паде на землю, прося м(и)л(о)
сти Б(о)жия и прощения согрешениемъ, и покая
вся, и прости
с(я) с патриярхо
м, и со
вс
еми клири
ки ти
49, и съ ц(а)р(и)цею, и поклони
с(я) на вси страны до земля.
И прича
сти
с(я) о
т патриярхъ с(вя)ты
х и стр
шны
х Х(ри)
с(то)вы
х Таи
н, и поиде и
з ц(е)ркви; и абие возопиша ве
с(ь) клири
к, и ве
с(ь) наро
д, сущии
[287] ту, и жены, и д
ети, имже не б
е чи
сла, рыдание
м и стонание
м, яко мн
ети
с(я) ц(е)ркви оно и велико и колебати
с(я); и гласи и
х до н(е)б(е)
съ достизаху.
Идущу
ж(е) ц(а)рю и
з ц(е)ркви, си едино изре
к:
«И
ж(е) кто хощетъ пострадати за Б(о)жия ц(е)ркви и за правосла
вноую хре
стия
нскую в
еру, да поидеть со мною
». И всле
д на фарисъ, поиде ко златымъ вратомъ, чаяше бо стрелити бе
зб(о)жьнаго. Всего
ж(е) вои
нства собра
с(я) с ни
м 4000, и обрете оу вратъ мно
ж(е)ство турко
в, стрегущи
х его; и побиваше и
х многи
х, поиде во
д врата, но не можаще проити о
т многаго трупия, и паки сретоша его мно
ж(е)ство турко
в, и сечахуся с ними до нощи.
О оубьени бл(а)говерного ц(а)ря Костянти. И тако пострада бл(а)гов
ерныи царь Костя
нти
н Иванови
ч за Б(о)жия ц(е)ркви и за правосла
вную хрестия
нскую в
еру м(е)
с(я)ца маиа въ (двадцать девятый) д(е)нь во вто
рникъ в л
ет(о) 6961.
[л. 523 об.] Ц(а)рьствова 11 си оубо ц(а)рь Костя
нти
н, посл
еднии ц(а)рь православны
и во Ц(а)реграде
50. А по немъ насташа неч(е)
стивии ц(а)ри и до си
х време
н.
И хра
брьствова оубо
муж(е)стве н(ы)н
е51 бл(а)гов
ерны
и ц(а)рь Костя
нти
н на
д турки, и оуби
в убо на коне
чно
м съступ
е своею рукою, яко
ж(е) оста
вше и сказаша:
«Бе
зб(о)жьны
х турко
в бо
лши штисо
т».
А на пре
дни
х бое
х бе
збожны
х турко
в от руки его падоша, имже не
с(ть) числа.
Поне
ж(е) оубо сии ц(а)рь Костя
нти
н бл(а)гов
ерны
и оуподобися храбростию, и му
ж(е)ство
м, и силою древнему Самсону Маноеву, и
ж(е) оубившему ослею челюстию 1000 иноплеме
нни
к, с и бы
с(ть) в те поры 12 л
етъ.
Но на пре
дняя во
звратимся избы
стьреное о семъ Ц(а)реграде, яко
ж(е) в пре
жни
х л
етописателеи речеся.
Костя
нтино
м ц(а)ремъ гра
д создася, и паки Костя
нтиномъ ц(а)ремъ ско
нча
с(я). Да не согрешение
м осужениемъ судомъ Б(о)жиимъ временемъ бываютъ злод
еяние,
обрече безаконие, пре
вратить пр(е)
ст(о)лъ сильны
х. О велика сила грехо
внаго жала, о колико зла творить преступление! О горе теб
е, Се
дмохолмы
и, яко поганнии тобою обл(а)годають
52, ибо колико бл(а)годатеи Б(о)жьи
х на тоб
е во
зсияша, ово
гда просла
вляя и величая паче ины
х градо
в, овогда мно
г(о)обра
зне и многократн
е наказуя и наста
вляя бл(а)гыми д
елы и чюдесы пресла
вными, овогда
ж(е) на враги победими про
славляя не пре
ста! Аще бо пооучая, ко сп(а)
с(е)нию призывая и житиискими зд
е обили
и оутешая и оукре
пляя всячески.
[л. 524] Тако
ж(е) и
пренепоро
чная М(а)ти Х(рист)а, Б(ог)а наше
г(о), неи
зреченными бл(а)годеянни
и53 миловаше, храняше во
вся времена. Ты
ж(е), яко неистове
н, ю
ж(е) на теб(е) м(и)л(о)сть Б(о)жию и щедроть о
твращаше
с(я). И се н(ы)н
е о
ткры
с(я) гне
в Б(о)жии на тебе и предаде тебе в руц
е врагомъ твои
м. И кто о семъ не во
сплачется или не во
зрыдаетъ, но убо пакы да преиде
м ко пре
длежащему.
Отошествие ц(а)р(и)ци. Ц(а)р(и)ца
ж(е) в о
н же ча
с приять прощение о
т ц(а)ря, иноче
ство приять оста
вше, и
ж(е) стратиги и бояре вземши ц(а)р(и)цу, и бл(а)горо
дны
х д(е)в(и)цъ, и млады
х же
н многихъ о
тстустиша
54 в Зустун
еевы
х корабле
х и кото
рга
х во островы и во Амморию ко племеномъ.
Народу же по улицамъ и по дворомъ не покаряющи
мся турко
м, но бияхуся с ними и падоша о
т ни
х того дни и много людеи, и же
н, и дете
и, а ины
х полоняху. Тако
ж(е) и в стре
лницах суще воини не предаваху
с(я)
55, но бияху
с(я) и
з двоими туркы вне града сущемъ и внутри града. И в де
н(ь) одол
еваеми, бежаху и скрывахуся в пропасте
х, а в нощи вылазяху и побиваху тоурко
в. А иние лю
дие метаху на ни
х сверху полать керемиды, и плиты, и кро
вли полатные древяные зажигающе и со о
гни метаху на ни
х, и иныя многия пако
сти д
еяху и
м. Оужасахуся паши Сеньзякоб
еи же по
сла ко ц(а)рю са
лтаноу: аще не са
м внидеши во гра
д, не одоле
н будеть гра
д. Нъ
ж(е) взыскание велие сотвори ц(а)ри,
[л. 524 об.] и о ц(а)р(и)ци бояся во гра
д внити, и бы
с(ть) в ра
змышлени
и великомъ. И позва боя
р, греко
в, и страти
г ц(а)р(е)вы
х, и
хже поимаша на бое
х, и
хжо паши взяша на
свои руки.
Салтан же даде имъ свое кр
епкое слово и дары посла и
х с паши. И Са
нча
кб
еи рещи гражаномъ по вс
емъ оулица
м сущимъ воино
м в стре
лница
х слово Са
лтаново с клятвою:
«Да престанетъ бра
н(ь) без всяко
г(о) страху и убииства, аще ли
жнии то все
х ва
с, и жены, и д
ети ваша огнь да поме
ч поясть
». И сему бы
вшу преста бра
н(ь), и вдашася вси бояромъ, и стратиго
м, и пашамъ на рукы. И сия слыша
в, Салта
н во
зрадова
с(я) и посла во град ч(и)
стити оулицы и площад
и.
Въ 11(-и) день по брани посла Санчакб
еев по всемъ оулица
м со многими лю
дми бранити ирады, а самъ поиде бе
зб(о)жны
и со вс
еми чины в ратъ свои
х и во
врата с(вя)т(о)го Романа к великои церкви,
[288] в нюж(е) бяху събрани патриярхъ и ве
с(ь) клиро
с, народу бе
зчисленно
56 же
н и дети.
И прише
д на площа
д(ь) то оу великия ц(е)ркви, и
ссед с коня, и па
д на землю лицемъ, и вземъ прьсть посыпана на главу свою, и благодаряше Б(о)га, и почюди
с(я) оному ц(е)рковному зданию, и тако ре
ч(е):
«Воистинну лю
ди си
е быша и преидоша, а инии по си
х лимъ подобни
и57 не будуть
». И поиде во ц(е)рко
в(ь), и вниде
58 мрьзость запуст
ения во стелище Б(о)жие, и ста на м
есте с(вя)т
емъ его.
Патриярхъ же, и ве
с(ь) клирос, и наро
д бе
зчисленно възопиша, со слезами и рыданми падоша пре
д ним.
[л. 525] Онъ
ж(е) бе
зб(о)жьныи Магметъ, помаавъ
59 рукою, да престаноуть о
т вопля, и ре
ч(е) имъ:
«Тебе гл(агол)ю, Анастасие, и все дружине твое, и всему народу.
Поднешни
и впере
д к тому, не оубоитеся гн
ева мое
г(о) и убииства ни пленения
». И робрати
вся
60, ре
ч(е) пашамъ и са
нчакбеем:
«Да запретят всему воиску и всякому чиноу мои
х вратъ, да не даютъ ве
с(ь) наро
д гра
дскии, и же
н, и детеи ни оуиствомъ, ни пленениемъ, ни иною ни которою вра
ждою не вредятъ.
Аще ли кто преступитъ нашего пов
еления, слово см(е)ртью да оумретъ
». И пов
еле, да вышлютъ все
х и
з ц(е)ркви. И вид
е людеи и
зшедших и
з ц(е)ркви полну на площа
д(ь), и вси оулицы идущих много, и оудивися толико народу о
т единыя храмины и
зше
дшимъ, имже не б
е чи
сла.
И поиде ко ц(а)р(е)ву двору и ту срет
е его н
екии серби
н.
О ц(а)р(е)ве главе. Принесе бе
збо
жному Магмету гл(а)ву бл(а)гов
ерного ц(а)ря Костя
нтина, о
н же окоянны
и во
зрадовася з
ело и
вскоре повел
е по
звати боя
р и страти
г, и воспроси и
х, да рекут ему истинну:
«Аще то е
с(ть) гл(а)ва ц(а)р(е)ва?
». Они
ж(е), страхомъ
обде
ржими, рекоша ему:
«То е
с(ть) сущая гл(а)ва ц(а)р(е)ва
».
Он же окоянны
и, облобыза
в ю, ре
ч(е):
«Воистинну яви
л тя Б(ог)ъ миру, оуро
ди паче
ж(е) и ц(а)ря почто всуе погибе
». И посла ю к патриярху, да обложить сребромъ и златомъ и сохранить ю, яко самъ в
есть. А триярхъ
61 ж(е) вземъ бл(а)гов
ернаго ц(а)ря Костя
нтина гл(а)ву и положи ю в ковче
г,
[л. 525 об.]сребромъ и позлащени, и скры ю в великои ц(е)ркви по
д престоло
м.
От ин
62ы
х тако слышахо
м, яко о
ставше и суще и
х съ ц(а)ремъ оу златых вратъ, оукрадоша его тоя нощи, и о
тнесоша его в полату, и сохраниша и.
О испытании ц(а)р(и)ци. О ц(а)р(и)ци же бывшю велику испытаню. Сказаша са
лтану, яко велики
и дускъ и великии дом
естикъ и братани
ч его Оса
н Фома Палеоло
г, и епархъ гра
дскии Николаи о
тпустиша ц(а)р(и)цу в корабле
х, и абие стяза
в и
х мно
г(о), и повел
е и
х ка
знити см(е)ртию; и симъ тако бываемы
м и сице сове
ршаемы
х гре
х ра
ди н(а)ши
х.
Бе
ззаконныи же Ма
гметь с
еде на пре
столе ц(а)рьско
м Костя
нтина града, бл(а)городн
еиша суща все
х градо
в, иже под с(о)лнцемъ изобл(а)годаше влад
еющи
х дв
ема ча
сти Вселенныя, и одол
е одол
евши
х гордаго Артаксексия; не
вместима пучинами мо
рскими, и вояводя ширя земля, и потреби потребиши
х Троию пре
дивную, се
дмьюдеся
тми и черы
рми крали обороняему.
Но оубо да разум
ееши окоянне, аще вся пре
ж(е)реченная Мефодиемъ Патрьски
м, и дво
м пр(е)м(у)
дрымъ, и знамения о граде семъ свершиша
с(я), то и посл
едняя не преидуть, но тако
ж(е) свершитись; имуть пишет бо руски
и, и
ж(е) ро
д со пре
ж(е)создате
лными всего Измаилта победятъ и Се
дмохо
лмаго приимуть со преж
де зако
нми его, и в немъ воц(а)рятся.
[л. 526]
Текст воспроизведен по изданию: Повесть о взятии Царьграда // Новгородская летопись по списку П. П. Дубровского (Полное собрание русских летописей. Т. XLIII). М., 2004, С. 278 – 289.
1 Слова: Взят(и)е… Маг написаны вязью.
6 Написано дважды, второй раз под титлом.
19 Испр.; ркп. влазязяху.
24 В ркп. е зачеркнута и снова подписана сверху.
32 В ркп. испр. из грехомъ (омъ зачеркнуто).
35 В ркп. испр. из твоег(о).
39 В ркп. испр. из посвориша.
41 В ркп. позднее испр. на туму.
42 Написано на верхнем поле.
43 В ркп. испр. из чьрвленоу; ону зачеркнуто киноварью.
46 В ркп. испр. из Белиларбея.
47 Не вписан киноварный инициал.
51 Так в ркп., надо муж(е)ственне?
52 Так в ркп., надо обл(а)дают?
53 В ркп. неизреченными бл(а)годеяннии и неизреченными бл(а)годеянми.
56 Дальше в ркп. смертно.