Сия же повесть о начале ц(а)рьствующаг(о) града в лет(о) 5818.
Ц(а)рствующу в Риме б(о)госодетелному великому Костянтину Флавию со тщаниемъ великим от(о)всюду собрав от земъствованных хр(и)стиян и начатъ оукрепляти и разширяти веру хрестиянскую: ц(е)ркви Б(о)жия оукрашати, [л. 493 об.] а иные преславны воздвизати, а идолы сокрушати, домы их в славу Б(о)жию превращати; и к томоу законы многая оустави, яко идолския капища с(вя)т(ите)лем Х(ри)с(то)вымъ и хр(и)стияном точию владети и рядити, в среду ж(е) и в пя(то)к поститис(я) страстеи ради Х(ри)с(то)вых, а в н(е)д(е)лю празновати Воскресения ради Х(ри)с(то)ва; жидовом же отнуд(ь) ж(е)ртвы не творити, и на распятие не осужати никогож(е) неч(е)стия ради кр(е)ста Х(ри)с(то)ва, и раб не покупати никомуж(е) от них, и на златицах образ его писати, и бысть велия повсюду хр(и)стияномъ.
Въ (тринадцатое) л
ет(о) ц(а)р
ства его, сов
ето
мъ Б(о)жии
м по
двизаемъ, восхот
е со
здати гра
д во имя свое и по
сла мужеи м(у)
дры
х въ Асию, и в Ливию, и во Европию на взыскание и
збрание пресла
вна и нарочита м
еста на создание такова
г(о) града. Онем же поиска
вши
м тацы
х м
естъ и во
зврати
вшимся и сказоваху ц(а)рю ра
зли
чная, инои паче по
хвалиша ему Византию и Македонию. О
н же прилежаше бо
лма на Трояду мыслию, иде
ж(е) всеми
рная поб
еда бы
с(ть) грекомъ на фряги, и сице помышляющу ц(а)рю въ днии и в нощи слыша во
сн
е гла
с:
«В Византии подобаеть Костя
нтиноу граду со
здати
с(я)
». И абие ц(а)рь, во
збоуди
вся
[269] о
т сна, вскор
е посылаетъ в Виза
нтию магистро
в и гра
дцки
х д
елател
еи готовати м
есто. Сам же ц(а)рь о
стави в Рим
е кесари два с(ы)на своя Ко
нсту и Костя
нтина, а с(ы)новца
1 своего Адама
нта по
сла во Вретанию. И поиде ц(а)рь с м(ате)рию своею Ел
еною в Византию, с нею
ж(е) взя
л [л. 494] и жену свою Максиминоу ц(а)рицу, дще
р(ь) Диоклитияна ц(а)ря, и с(ы)на своего Ко
стя
нтина, и зятя своего Ликиния, и два брата своя, Долмата и Ко
нстя
ндиона, и До
лматова с(ы)на Долмата
ж(е), и Костаньдионовы
х два с(ы)на, Галоу и Оулияна. И прише
д в Виза
нтию, вид
е на то
м м
есте се
дмь го
р и глушиць мо
рски
х много и повеле горы рыти, и ни
жняя м
еста напо
лняти, и на глушица
х сто
лпы каменныя ставити, и на ни
х сво
д сводити, и ро
вняти м
есто; а самъ ц(а)рь пребы
вше в Виза
нтии.
Егда
ж(е) оуготоваше м
есто, собра ц(а)рь ве
лможи и мегиста
н, сире
ч(ь) земски
х кн(я)зеи и магистро
в, и начаша оумышляти, како быти стена
м, и стре
лница
м, и врато
м грацкы
м. И повел
е ра
зм
ерити м
естъ на три углы на
вс
е странь по се
дми ве
рстъ, тако бо м
есто межю дву мо
р(ь): Че
рнаго и Б
елаго.
Знамение2.
И се змии внезапу выше
д из норы, потече по м
есту, и абие свыше ор
ел спа
д змия по
хвати и пол
ете на высотоу. Змии начате укрепляти
с(я) кру
г орла.
Ц(а)рь же вси лю
ди зряще на орла и на
змия. Оре
л во
зл
ете изо очию на до
лгъ ча
с, и паки яви
с(я) ни
з летящь, и паде со
змиемъ на том же м
есте, поне
ж(е) одоле
н бы
с(ть) о
т змия. Людие
ж(е), текше, змия убита, а о
рла изымаша.
И бы
с(ть) ц(а)рь во ужасе велицеи, и со
зва
в кни
жники и мудрецы, и сказа имъ знамение. Они
ж(е), пора
зсуди
в, сказаша ц(а)рю:
«Сие м
есто Се
дмохолмы наречется, и прославится, и во
звеличится во всеи всел
енн
еи паче
ж(е) ине
х градо
в, но поне
ж(е) стане
т [л. 494 об.] ме
ж дву морь, и бье
н будеть, во
лнами мо
рскими поколеби
м будеть.
А оре
л есть знамение хр(и)
стия
нское, а зми
и — знамение бесе
рме
нское, и поне
ж(е) зми
и одол
е о
рла, являетъ, яко бесе
рме
нство одол
еетъ хр(и)
стия
нства; а поне
ж(е) хр(и)
стияня змия оубиша, а о
рла изымаше, яко напосл
едо
к паки хр(и)
стия
нство бесе
рме
нства одол
еетъ, и Се
дмахо
лмаго примуть, и в немъ воц(а)рятся
».
Великии
ж(е) Костя
нти
н о семъ во
змутися з
ело, но обаче пов
еле словеса и
х написа
ти, а магистриго
в и гра
дцки
х д
елател(е)и пов
еле ра
зделите надвое; и единои стране пов
еле ра
зм
ерити гра
дцкие стены и стр
елницы и начаша д
елати, а другои стране пов
еле ра
зм
ерити оулицы и площа
ди на ри
мскии обычаи. И тако начать д
елати ц(е)ркви Б(о)жия, и дво
р ц(а)р
скии и иные домы сла
вныи ве
лможамъ, и мегистраномъ, и вс
емъ сано
вникомъ, воды сла
дкие приво
дити.
В се
дмое
ж(е) л
ето вид
е ц(а)рь мало живущи
х во граде, зане
ж(е) вели
к б
е зело, и тако сотвори: по
сла
в и
з Рима, о
т ине
х стра
н собра
в достославны
х ве
лмо
ж, и мегистано
в, и сано
вникомъ со множе
ствомъ людеи и
х ту приведе, и домы великия созда
в, даде имъ во граде жити со оустроением великимъ и ц(а)рьскими чины, яко
ж(е) и своя домы и отечества имъ забыти.
Създа
ж(е) ц(а)рь и по
лату великую, иподрому предивную, и дв
е пол
е оустрои, сире
ч(ь) оулицы покровенныя на то
ргование, и на
зва гра
д Новыи Римъ.
Пото
м же со
зда ц(е)ркви пре
славныя: с(вя)тыя
[л. 495] Софии, и с(вя)ты
х Ап(о)
с(то)лъ, и с(вя)тыа Ирины, и с(вя)т(о)го Мокия, и с(вя)т(о)го арханг(е)ла Михаила, и иные ц(е)ркви
3 многие. Постави
ж(е) и пречю
дныи о
н багряны
и столпъ, его
ж(е) принесе моремъ и
з Рима треми л
еты до Ц(а)ряграда, зане вели
к б
е и тяжокъ о
т моря
ж(е) до торгу л
етомъ единымъ принесе
н бы
с(ть).
И ц(а)рь часто прихожаше и злата людемъ много даяше бреже
н(ь)я ра
ди, и положи о
снование 12 кошъ, и
хже бл(аго)
с(ло)ви Х(ристо)с, о
т древа ч(е)
стнаго и животворяшаго и с(вя)ты
х мощеи на утвержение и съхранение преди
внаго единокаме
ннаго оного столпа; и постави на немъ куми
р, его
ж(е) принесе о
т с(о)л(не)чнаго града Пругиискаго, имущи на гл(а)в
е 7 луч
4. Тако
ж(е) иные вещи предивные и достохва
лные принесе изо многи
х странъ и градо
в.
И преоукраси
в гра
д воздасть ему ч(е)
сть велию обновление
м, и праз
дникы, и торжествы великими на многие дни.
И тако устави, да зовется гра
д тои Ц(а)рьградомъ.
И бы
с(ть) радость велия во все
х люде
х.
[Д]немъ
ж(е)
5 минувше
м, паки ц(а)рь с патриархо
м и со с(вяти)т(е)ли събра
в ве
с(ь) с(вя)теннически
и чи
н, також(е) ве
с(ь) сиклитъ ц(а)р
ски
и и мно
ж(е)ства народа, створиша литию, молбы и мол
ения, дающе хвалоу и бл(а)годарение всемогущеи живоначалнеи Тро
ици, О
тцоу и С(ы)ну и С(вя)томоу Д(у)ху, и пр(е)ч(и)
стеи его Б(о)гом(а)т(е)ри.
И предаша гра
д и всякъ чи
н люцки
и всес(вя)т
еи вл(а)
д(ы)ч(и)ци Б(огороди)ци и Одигитрие, сире
ч(ь) наста
вницы, гл(аголю)ще:
«Ты оубо, всенеп(о)ро
чная Вл(а)
д(ы)ч(и)це ч(е)л(ове)колюбивая е
с(тес)твомъ сущи, не о
стави гра
д с
еи достояния Твое
г(о), но яко м(а)ти
[л. 495 об.] хр(и)
стия
нскому роду застоупи, сохрани и помилоу
и его, наста
вляя и наоучая во
вся времена, яко ч(е)л(ове)калюбивая и
[270] м(и)л(о)
стивая м(а)ти, яко да в немъ прославится и во
звеличится имя в
еликол
епие Твое
г(о) во в
еки
». И вси людие рекше:
«Ами
н(ь)
», и бл(а)годариша ц(а)ря, и по
хвалиша добрыи его разу
м, еже к Б(ог)у желание.
Ц(а)рь же нужаше стратиго
в и гра
дцки
х наказателеи храмы с(вя)ты
х и доми мирския созидати на исполнение гpa
д(a), велможа
м же и мегистано
м и вс
емъ нарочиты
м люде
м запов
еда: аще что сподобится коеи степени ц(а)р
скаго чину, да сотворитъ соб
е память достоиноу, до
м да во
здви
гне
т, или обите
л(ь) славну, или ино здание дивно, яко да населится гра
д пресла
вными делесы.
Тако
ж(е) и по немъ ц(а)р
ствующи ц(а)ри и ц(а)рицы, кии
ж(е) во свое время по
двизаше
с(я), вещь преславноу сотворити: ови оубо на
взыскание и собрание стр(а)
стеи Г(о)
с(под)ни
х и пр(е)ч(ис)тыи Б(о)гом(а)т(е)ри ризы и пояса, и с(вя)ты
х моще
и и б(о)жествены
х ико
н, но и того самого б(о)гом(у)жьнаго и нерукотворенна
г(о) образа, и
ж(е) есть о
тедеса, ови
ж(е)на прибавление града и домо
в велики
х; инии
ж(е)пакы на воздвижение с(вя)ты
х обит
елеи и храмо
в б(о)ж(е)
ствены
х, яко
ж(е) велики
и Оустия
н ц(а)рь, и Феодосие велики
и, и ц(а)р(и)ца Евдок
ея, жена
6 Раклия ц(а)ря, ины мнози.
И тако напо
лниша гра
д пре
славными и ди
вными вещьми, имже иногда бл(а)женныи А
ндр
еи Критскы
и удиви
с(я), рече:
«Воистинну гра
д сеи
[л. 496] выше слова и разума есть
». Имъ
ж(е)и пренепоро
чная Вл(а)
д(ы)ч(и)це, М(а)ти Х(ри)
с(то)ва Б(ог)а н(а)ше
г(о), во она времяна бяше ц(а)р
ствующии гра
д сохраняющи и покрывающи, о
т б
едъ сп(а)сающи и о
т недоисц
елны
х напастеи пременяющи. Такими оубо великими и неи
зреченными бл(а)год
еянми и дарованми пр(е)ч(и)
стыя Б(огороди)ца спо
доби
7 гра
д сеи, яко и всему миру мню недостоиноу быти.
Но оу
б(о) е(сте)ство
8 наше тя
жкосердо и нера
диво, яко неистовы.
Юже на на
с м(и)л(о)
сть Б(о)жию и щедротъ его обращае
мся, и на злод
еяние и безаконие обращае
мся, ими
ж(е) Б(ог)а и пр(е)ч(и)
стоую Его М(а)т(е)рь ра
згн
евае
м, и славы своея и ч(е)
сти о
тпадаемъ, яко
ж(е) есть писанно:
«Злод
еяние и безаконие превратить пр(е)
ст(о)лъ силны
х».
И паки:
«Расточи гордыя мысли с(е)р
дца и
х ни
зложи
9 си
лныя со пр(е)
ст(о)лъ
».
Тако
ж(е) и сеи ц(а)р
ствующи[и] гра
д неисче
стными д
еянми и безако
нми о
т толики
х щедротъ и бл(а)год
еянии пр(е)ч(и)
стые Е
г(о) Б(о)гом(а)т(е)ре о
тпа
дше, со т[м]очислеными б
едами и ра
зли
чными напастьми многа л
ета пострада.
Тако
ж(е) и н(ы)н
е, в посл
едняя времена, гр
ех ра
ди наши
х, овогда нахожение
м нев
ерны
х, овогда гладомъ и пов
етри
и ча
стыми, овогда
ж(е) межуоусобными бра
нми, ими
ж(е) оскуд
еша силнии и обнищаша богати лю
дие, и преуничижи
с(я) гра
д и смири
с(я) до з
ела. Сие
ж(е) писание о ц(а)рьствующем
10 граде до зд
е, и мы сие оставльше, да на пре
днее во
звратимся. Аминь
».
[л. 496 об.]
Текст воспроизведен по изданию: Повесть о Царьграде // Новгородская летопись по списку П. П. Дубровского (Полное собрание русских летописей. Т. XLIII). М., 2004, С. 269 – 271.
2 Написано на левом поле.
5 Не вписан киноварный инициал.
7 Далее ошибочно: бл(а)годеянми и дарованми пр(е)ч(и)стыя б(огороди)ца, сподоби бл(а)годеянми.