Литовскому родоу починокъ. Перьвое1 Хвостъ, а с(ы)нъ оу него Волкъ, а оу Волка с(ы)нъ – Троен, а оу Троена – Витень, а оу Витена с(ы)нъ – Едиман. Аоу Едимана 7 с(ы)н(о)въ: 1. – Монтивид, 2. –
Наримантъ, 3. – Олгердъ, 4. – Евнутии, 5. – Кестутеи, 6. – Корьят, 7. – Любортъ. Едимана Лито
вскаго было 7 с(ы)н(о)въ.
Стар
еиши
и Мантиви
д.
Потомъ Наримантъ.
Потом Олгер
дъ, короле
в о
т(е)ць.
Потомъ Евнутии, потомъ Кестутии, о(те)ць великого кн(я)зя Вито
вта.
Пото
м Корья
т.
Седмы
и Лютортъ.
Монтивиду
ж(е)о
т(е)ць да
л Кораче
в да Слони
м.
Наримонту – Пенескъ.
Олгер
ду, королеву о
тцу – Кре
в.
Да к томоу кня
з(ь)
2 Вите
пскии с(ы)н(о)въ не держа
л.
А приня
х О
лгер
да в Витепскъ к дочер
е своеи, а себ
е взяти.
А Евнутия оса
ди в Вилне на велико
м кн(я)жении.
А Кестутию дасть Трокы, Корияту – Но
вгородокъ Лито
вскии.
А Люборта приня
л воло
димерски
и кн(я)зь Коречь. Воло
димеръ – в Лучоскъъ во
всю землю Волы
нскую.
А О
лгердъ – короле
в о
т(е)ць К
естутеи, а великого кн(я)зя о(те)ць – Кестоутеи.
Были в в
еликои м(и)л(о)
сти властець кн(я)зь велики Евнутеи и в бо
лньши
стве не полюбился братие и смо
лвиша межю собою братия, кн(я)зь велики
и Олгердъ, кн(я)зь велики Кестутеи, как бы брата своего Евнутья с великого княже
ства
[л. 485 об.] высадить, никому
б ме
ж и
х не с
ести; и смолвиша межю собою братия срокъ оучинити которо
г(о) дни: к Вилн
е пригонити и зас
ести Вилну по
д братомъ своимъ, великимъ кн(я)земъ Евнутие
м. Кн(я)зь велики О
лгердъ и
з Вите
бска к тому сроку не посп
ел.
Кн(я)зь велики Кестутеи пригна
л къ городу к Ви
лне и въгна в горо
д.
И кн(я)зь велики Евнут
еи, выскочи
в и
з Ви
лны, убежитъ в горы в Угры и тамо озябеть и ознобиси ноги.
И туто его яша и прив
ели к великому кн(я)зю Кестутию. Кестут
еи изо
жда брата своего велико
г(о) кн(я)зя О
лгерда.
И Евнутья поса
ди за сто
рожею.
И проти
в брата своего, велико
г(о) кн(я)зя О
лгерда, гонца посла
л.
А то оу
ж(е) Кестутеи и в Вилне сид
ел, а
брата своего Евнутья я
л. Гонецъ
ж(е)великого кн(я)зя О
лгерда встретить в Краков
е и сказа то в
еликому кн(я)зю О
лгерду.
Кн(я)зь велики О
лгердъ бо
рже поспеши къ брату своему великому кн(я)зю Кестутию к Вилн
е и какъ при
еха
л.
И кн(я)зь велики Кестутеи реч(е) брату своему, великому кн(я)зю Олгерду:
«Тебе, О
лгердъ, брате, подобаетъ быти в Вилне великимъ кн(я)земъ: ты мн
е стар
еишии братъ, за тобою зао
дно живу
». Поса
ди Кестутеи О
лгерда на великомъ кн(я)жении в Вильне.
И Евнутию дал Ни
ж(е)славль.
И доко
нчаютъ ме
ж собя кн(я)зь велики О
лгердъ и кн(я)зь велики Кестутеи.
То брате вс
емъ мощно быти
[л. 486] у великого кн(я)зя О
лгерда, что будеть городо
в и волост
еи, то имъ себ
е наполы делити и быти имъ до живота в лю
бви и в великои м(и)л(о)
сти. Пра
вду ме
ж собя дали на томъ, что ни о
дному ни на о
дного лиха не мыслити и ка
к бы
л в то
и прораде и до живота.
Оу великого
ж(е)кн(я)зя О
лгерда было двена
тца
т(ь) с(ы)н(о)въ, а
у велико кн(я)зя оу Кестутия 6 с(ы)н(о)въ; и межи все
х с(ы)н(о)въ любимъ кня
з(ь) велики О
лгердъ с(ы)на свое
г(о) Егаила, а
кн(я)зь велики Кестутеи полюби с(ы)на свое
г(о) Вито
вта. И наре
кли при свои
х живот
ех, что имъ быти по
сл
е и
х на и
х м
есте
х на велики
х кн(я)жения
х.
А Ягаило и Вито
втъ промежи собою тако
ж(е) были в велики
х дру
жба
х, какъ о
т(е)ць и
х.
Потомъ паки кня
з(ь) велики О
лгердъ умре, а
кн(я)зь велики Кестутеи не о
ставя брата своего, великого кн(я)зя Олгердова слова, что и до его живота во единачествъ были:
«Почтемъ дръжати великимъ кн(я)земъ в Ви
лне О
лгердова с(ы)на Ягаила о
т посл
е Олгерда, а
почтетъ паки прие
ждати ко стары
м думамъ, какъ к брату своемоу
3 е
ж(е) жива
л к стар
еишина
м».
Некто паки бы
л оу великого кн(я)зя оу О
лгерда паробокъ нево
лнои холо
п, звали его Воиниломъ, первое бы
л пекрако
м4.
Потомъ оустави
л его у собя постелю стлати и воды пити подати соб
е.
Потомъ паки полюби
лся бы
л ему ве
лми, да
л бы
х ему литу дръжати и пов
еле
л бы
л его
[л. 486 об.] в добрые.
Потомъ в живот
е не стало в
еликого кн(я)зя О
лгерда л
ета 2 или бо
лши или ме
жшиминоуло.
Кн(я)зь же велики Ягаило пов
едеть того Воинила ве
лми в высокие и да
с(ть) за него сестру свою ро
дную, княгиню Ма
р(ь)ю, что была за кн(я)зе
м Д(а)в(ы)до
м.
Се слыша
в, кн(я)зь велики Кестут
еи ярости и жалости наполни
с(я), что в
елики
и кня
з(ь) Ягаило свою сестру, а его братану да
л за своего нево
лного холопа.
И бы
л тотъ Воинило в моци у велико
г(о) кн(я)зя О
лге
р(да) Ягаила.
И потомъ Воидило поча
л соб
е с н
емцы со имы чи
нтии и записывати
с(я)
5 грамотами проти
в велико
г(о) кн(я)зя.
Некьто пакы бы
л о
стро
вскии купепъ, звали его Гнупыномъ. Тотъ Гнупы
н у великого кн(я)зя Кестутия кр(е)
сти
л княгиню Янушеву, а его доче
р(ь).
И скажетъ великому кн(я)зю Кестутию:
«Ты того не в
едае
ш(и), какъ кня
з(ь) велики Ягаило посылаетъ к на
м часто Воидила, а
оу
ж(е)записалися с нами, какъ тоб
е и
збыти свои
х м
естъ емоу ся бы то достало твои
[265] м
еста
».
Кн(я)зь велики
и Кестут
еи оув
еда
в, что сы
н его, кня
з(ь) велики Витовтъ, гора
здо живетъ великимъ кн(я)земъ Яга
иломъ.
И почнетъ жаловати
с(я) с(ы)ну своему, в
еликомоу кн(я)зю Вито
вту:
«Ты со Ягаило
м живе
ш(и) гора
здо, а о
н оу
ж(е)записа
лся с немцы на на
с».
И кн(я)зь велики Вито
втъ о
твещаетъ о
тцу своему:
«Не в
ерую тому, н
етъ того.
Живетъ о
н со мною о
н гора
здо,
[л. 487] где бы мн
е того не яви
л».
И пото
м пакы великое знамение учинило
с(я).
Кня
з(ь) велики Ягаило да
л бы
л Полтескъ брату своемоу, кн(я)зю Скиригаилу, и полочане его не прияша.
Кн(я)зь велики Ягаило пошлетъ рать свою в Лито
вскую землю и Рускую з братомъ своимъ, со кн(я)зе Скиригаиломъ, и Полоцку.
И о
ттуду магистрии Вифля
нскои придетъ к Полоцку
ж(е) оступять гра
д.
И кн(я)зь велики К
естутеи опять начне
т жаловати
с(я) с(ы)ну своему, великому кн(я)зю Вито
вту, а бол
е проплакивая, на велико
г(о) кн(я)зя Ягаила:
«За Воидила сестру свою да
л, а мою братаню из немецъ.
Ми я
вленно, что н
емцы записалися на на
с».
И се паки третьее с ни
м ся мы воюемъ с н
емцы, и немъцы с ними Полоцка добываютъ оуже то проявило
с(я), что он
е с немцы дополна на на
с стали.
И кн(я)зь велики Вито
фтъ о
тв
ечаетъ о
тцу своему, великому кн(я)зю Кестутию:
«Еще тому не в
еряю гораздо
».
И речетъ кня
з(ь) велики Вито
фтъ, а самъ поедетъ къ городу къ Дорогочину.
И кн(я)зь велики, паки Кестутеи, собра
вся съ своею мочию.
Иже н
етъ к городу Вилне иметъ велико
г(о) кн(я)зя Егаила и с м(а)т(е)рию
6 и
з братиею и грамоты тые и
з наидеть, что с н
емцы записали
с(я), и пошлеть го
нца къ с(ы)ну своему, в
еликому кн(я)зю Вито
вту, к Дорогочину, что таковы д
ела стали
с(я); и гонецъ тои наидетъ великого кн(я)зя в Горо
дне, а кн(я)зь велики
7 [л. 487 об.] Вито
фтъ оу
ж(е) з Дорогочина к Горо
дню при
еха
л, и кня
з(ь) велики Витофтъ о
дного дни и
з Горо
дня посп
еетъ ко о
тцу своему, к в
еликому кн(я)зю Кестутию.
Кн(я)зь же велики Кестутеи ре
ч(е) с(ы)ну своему, в
еликому кн(я)зю Витовту:
«Ты мн
е не в
ери
л.
И тые грамоты во се, что записалися были на на
с с не
мцы.
Но Б(о)гъ на
с остере
г за то, что я
з великому кн(я)зю Ягаилу ничего не досп
елъ и н(ы)н
еча не руши
л есми ни скарбу его, ни ста
д его. Сами оу меня в нят
ств
е ходять, то
лко за малою сторожею о(т)чину его Витепскъ, и Крако
в, и в(с)я м
еста, что о(те)ць его дръжа
л, то вс
е ему даю, ни во что в ни
х не вступаю
с(я), а то все учини
л есмь, стерега своеи гл(а)вы, почю
в, что на меня лихо мысли
т».
Се
ж(е)чю
в, кн(я)зь велики Ягаило ве
лми во
зрадова
лся при
езду Вито
втову.
И пра
вду даетъ кн(я)зь велики Ягаило великому кн(я)зю Витовту и дяде своему, в
еликому кн(я)зю Кестутию, что николи противу его не выти и за
все быти в ни
х вол
е про
все.
И кн(я)зь велики Кестут
еи о
тпусти его с материю и з братиею и скарбомъ со всемъ сь его.
И кн(я)зь велики Ягаило поидетъ
8 к Хреву.
И кн(я)зь велики Вито
втъ проводить его до Крекова, и кня
з(ь) велики Ягаило по
идеть ис Крева к Витепску.
И как седе кня
з(ь) великии Кестутеи на Вилне на великое кн(я)жество, пошлеть два ч(елов
ека) к Полотъцу: о
дного в ратъ, а другого к городу; се
ж(е)ув
еда
в, полочане
[л. 488] во
зрадовалися, кликнули на рать; и лю
ди ратные о
тступи о
т кн(я)зя Скиригаила, пошли к Ви
лне к в
еликому кн(я)зю Кестутию. Кня
з(ь) Скиригаило поше
л в Немцы в Вифланты с малыми слугами.
И кня
з(ь) велики Кестутеи поиде к Новугороду Сиве
рскому, а с(ы)на своего, великого кн(я)зя Вито
вта, о
стави
т в Ви
тфи, идя к Новугороду к Севе
рскому.
И кн(я)зь велитъ Вои
дилавы ве
сти великому кн(я)зю Ягаилу из Вите
пска, и было ти
ж(е)с нимъ.
То па
к(и) кня
з(ь) великии Ягаило правду свою на бо
рзе позабы
л тамо, не поше
л и наговори
л нам
естницы Виле
нскии, Аню, Евоу, Ада зас
ести Вилноу.
И кня
з(ь) Вито
втъ в то время в Троце бы
л.
И кня
з(ь) велики Ягаило из Витепска со вс
еми вои своими приже
н к Вилноу; и кн(я)зь велики Вито
фтъ пошлеть к Новугороду Севе
рскому ко о
тцу своему, великому кн(я)зю Кестутию, с тою в
естию.
И немцы, паки пруские, услыша
вше т
е д
ела, и мо
рша
лко Пруские земли поидетъ на помо
ч(ь) ратию к великому кн(я)зю Ягаилу ве
лми набо
рзе.
Какъ услыша
в то кня
з(ь) велики Вито
втъ, что Пру
ские земли н
емцы и к Трокомъ
ж(е) идуть
9 ратию снимати
с(я) с н
емцы.
И кня
з(ь) велики Вито
фтъ ис Троко
в идеть к Горо
дню, см(е)ртию своею ка
к приступять къ Троко
м, кн(я)зь велики Ягаило, и Трокы дадутся ему.
И кн(я)зь великии Кестут
еи поидеть к Горо
дню къ с(ы)ну своему, великому кн(я)зю Витовту
[л. 488 об.], а жену свою вземъ пошлеть в Бересть, над
еяся на кн(я)зя Януша, зятя своего, намаза
вского кн(я)зя.
А самъ кня
з(ь) велики Кестут
еи по
идетъ в Жемоть, а с(ы)на своего, велико
г(о) кн(я)зя Вито
вта, оставить в Городн
е.
И кня
з(ь) Янушь, зять его Мазовецкои, забы
в добро ц(е)
стя свое
г(о), великого кн(я)зя Ке
стутия, и тещи своеи, и шу
ри своеи, поидеть ратию к Дорогочину. Дорогочи
н во
зметъ, молебни
к во
зметь
10, и ты городы осадить:
Ару
ж(е)извоюе
т, Каменець извоюеть, о
тступить к Берести тещу свою доставать.
[266] Берести
ж(е)не добывше, поидеть про
ч(ь), осади
в ты два города Дорогочи
н да Ме
лникъ.
И кн(я)зь велики Кестутеи, собра
в свою Жемоцкую землю и вси рати, поидеть к реце велии, а
с(ы)нъ его, кня
з(ь) велики Вито
фтъ, собра
в свою рать, поидетъ из Горо
дня проти
в о
тца своего.
И соимутся на велии Вывоко
в на
две мили, и тутъ перевется и
х рать за реку.
И поидуть ко Троко
м, и прише
д, о
тступятъ Трокы.
И почюеть кня
з(ь) велики Кестутеи, что кня
з(ь) велики Ягаило из Вилна идеть ратию, а с ни
м немецкая рать вифля
иская
11.
Ино первое н
емцы обоимъ неприятели были великому кн(я)зю Кестутию и великому кн(я)зю Ягаилу.
И се пе
рвое на помощь вифля
нская рать прихо
дила кн(я)зю Скиригаилу к Полотцку.
И потомъ с моршалкомъ пруская рать к Трокомъ прихо
дила.
То оу
ж(е) въ
[л. 489] тре
т(ь)и вифля
нская рать с ними прихо
дила. То оу
ж(е) знаменаты вышли, ше
д с ними зао
дно, стали проти
в велико
г(о) кн(я)зя Кестутия.
И выступить на бои кн(я)зь велики Кестутеи с(ы)номъ своимъ, с велики
м кн(я)земъ Вито
втомъ, проти
в великого кн(я)зя Ягаила к в
еликово кн(я)зя рати Кестутьев
е.
Почнуть пытати великого кн(я)зя Вито
вта, что
б Х(рист)о
м с нимъ поговорили, почнуть говорити великому кн(я)зю Вито
вту:
«Кн(я)зь велики Ягаило по
сла
л на
с к тоб
е, чтобы еси е
д(и)на
л на
с со о
тцемъ своимъ, что
б Х(рист)омъ
12 дръжали свое.
И вы бы свое, межи бы на
с не было кровопролития, и ты
б(ы) при
еха
л к брату своему, в
еликому кн(я)зю Ягаилу, а мы пра
вду даемъ, что теб
е что о
т(ъ)
ехати опять в рать свою, и
ж(е)ды бы межи на
с было добро и конецъ
».
И кня
з(ь) велики Вито
втъ о
твеща
в:
«Правду оу ва
с беру, что
б тако
ж(е) кня
з(ь) Скиригаило с
емо при
еха
л, тако
ж(е) бы пра
вду да
л, и вы я
еду
».
И они по
слали ко кн(я)зю Скиригаилу, и кня
з(ь) Скиригаило тако
жде пра
вду да
л великому кн(я)зю Вито
вту, ка
к они пра
вду дали; и кня
з(ь) велики Вито
втъ по
еха
л к великому кн(я)зю Ягаилу и кое
г(о) рати и
полков
е стоятъ межю соб
е, не починая ничего.
И кн(я)зь велики Ягаило учнетъ говорить великому Витовту
13:
«Что
б еси межи на
с едина
л, а кроваваго промежи на
с не было
».
И кня
з(ь) велики Вито
втъ правду взя
л оу велико
г(о) кн(я)зя Яга
ила за о
тца своего; о
тцу его великому, кн(я)зю Кестутью, съ
еха
вся и опять ро
з(ъ)
ехати
с(я),
[л. 489 об.] еще ре
ч(е) кня
з(ь) велики Вито
фтъ великому, кн(я)зю Скиригаилоу:
«Еще, брате, по
шли кн(я)зь Скиригаило, чтобы они дали бы пра
вду о
тцу моему, и
ж(е) бы ему чисто при
ехати и опять о
т(ъ)
ехати в рать
».
И кн(я)зь велики Скиригаило да
л о
т себ
е правду.
И кн(я)зь велики Витовтъ со кн(я)земъ Скиригаиломъ поидеть ко о
тцу своему, великому кн(я)зю Кестутию, в рать, да
с(ть) правду о
тцу своему о
т кн(я)зя Ягаила.
Кн(я)зь Скиригаило да
с(ть) правду о
т кн(я)зя великого и о
т собя, а
кн(я)зь велики Витовтъ со о
тцемъ своимъ, с великимъ кн(я)земъ Кестутие
м, оба по
едуть из рати, над
ея
с(я) на ты правды.
Кн(я)зь же велики Ягаило, преступи
в сы правды, молвя:
«По
еды к Вилне, тамо доко
нчаемъ в томъ ра
ти, ничего не чиня, почина
вше о
тстали
».
Какъ к Ви
лн
е при
еха
в, дядю своего, великого кн(я)зя Кестутья, поима
в, окова
л и посла
л в Креву, и вса
ди его в вежю; великого кн(я)зя Вито
вта остави
л бы
л еще в Вилне.
И тое нощи в Крев
е великого кн(я)зя Кестутия удавили коромо
лники великого кн(я)зя Ягаиловы:
Ярошка, что воду дава
х емоу, бы
л с нимъ мосте
в братъ Къкоучокъ Лисица и Бинтяи.
Тако
в конецъ ста
лся великому кн(я)зю Кестутью до см(е)рти пакъ великого кн(я)зя Кестутьев
е.
Поимаетъ кня
з(ь) велики Ягаило великого кн(я)зя Вито
вта с женою и пошлетъ и
х в Крев же, велитъ и
х твердо стеречи в комънате, и все-то имъ мсти
л Воидилову см(е)рть,
[л. 490] чтоб Лисесту свою за него дали.
И ту велитъ казнить велико
г(о) кн(я)зя Вито
фтовы
х людеи дву на колесе
х ро
збили, а о
дного Ви
нтимо
нда да дядю велико
г(о) кн(я)зя Витовтова остави, что дръжа
л Оу
л(ь)яну кня
жноу, потомъ ка
к была Оу
л(ь)яна на замо
нди видомъ, и ины
х боя
р многи
х постинали.
И все то мстя Воидилу см(е)рть.
Кн(я)зь велики пакъ Витофътъ сиде
л в Креве за кре
пкою сторожею, то
лко хо
дили к нему дв
е жо
нки покладывать княгиню его, а пожалова
в – во
н поидуть, а сторожи около.
И княгини Вито
втова о
т людеи слышала, что кн(я)зю Витофту сидеть долго.
Очь такъ загадаютъ, какъ стало на
д великимъ кн(я)земъ Вито
фтомъ Кестоутьемъ, что его оудавили.
Пригадала великая кн(я)гини Вито
втоу, какъ поидуть жо
нки покладывать, ино с о
днои жо
нки сня
т(и) платье, положить на собя и выти во
н за другою жо
нкою, а
ту жо
нку о
ставити туто, с которои платье сня
в, и какъ его научила княгиня его.
Кн(я)зь велики Витофтъ какъ наряди
вся в о
дное жо
нки платье, а з другою вышо
л во
н и, спустися з города, оутече
14 в земли в Пруские; бывшю же ему в не
мце
х оу ма
г(и)стра и прия
хша к нему мнози кн(я)зи и бояре лито
вские, о
н жо помочию нем
ецкою нача воевати Лито
вскую землю.
И великому кн(я)зю Ягаилу и Скиригаилоу оу
ж(е) о
т него добр
е ну
жно, и нево
змо
жно имъ проти
в его стати.
Зане
ж(е) оу великого кн(я)зя Витовта сила велика събрала
с(я).
Кн(я)зь же велики Яга
ило,
[л. 490 об.] пере
зва
в его из немець, да
с(ть) ему Луческъ со вс
ею Волы
нскою землею, а
[267] в Лито
вскои земли о
тчину его короля Казимира Крако
вского, что е
г(о) в живот
е не
стало, а с(ы)н(о)въ у него было толко о
дна до
чка Двига.
И начата ляхов
е слати ис Кракова к великомоу кн(я)зю Ягаилу, дабы приня
х кр(е)щение старо
г(о) Рима, понял бы оу ни
х королевно у Ядвигу соб
е женою и ста
л бы у ни
х короле
м в Краков
е во все земли Ляцкои.
Про то
ж(е) княз(ь) велики Ягаило сов
етъ сотвори съ своею м(а)т(е)рию, с великою княгинею Оулияною, и з братиею своею, и со
вс
еми кн(я)зьми.
И бояря Литовскии земли по
еха х .
Кракову в Ляцкую земли, и тамо самъ кр(е)
стися, и братия его, и бояре, и кн(я)зи Лито
вскии зе
мли; и
поня
в соб
е королевноу Ядвигоу, и корунова
н бы
с(ть) того кра
лства коруною.
И о
ттол
е не яше кре
стити в Литвоу в латы
нскую в
еру.
При
сла арциби
ску
п бискупа к Вилне в Лито
вскую землю, тое
ж(е) зимы королю сущу в Краков
е, тогда начата ставити костелы в Лито
вскую землю.
Тое
ж(е) зимы королю сущю в Краков
е со вс
еми кн(я)зи лито
вскими и кня
з(ь) О
ндр
еи Полоцки
и приде с не
мцы с вифля
нскими со
вс
ею латынею на Лито
вскую землю.
И повоева
в мно
г(о) м
естъ, и се
л, и пожо
г градомъ
ж(е) в Лито
вскои земли, ничего не досп
ел и во
зврати
с(я) во
своясы.
Тое
ж(е) зимы кн(я)зь Всесла
в Смоле
нскои сов
етъ сотвори кн(я)земъ О
ндр
ее
м Полоцкимъ, а
кн(я)зю А
ндр
ею в Литву, а
кн(я)зю С(вя)тославу к О
рши; и тоу
т ми
ру
[л. 491] хре
стияномъ много зла створиша, не ч(е)л(ове)ч(е)
ски
н и не хр(и)
стия
нски
и моучиша ми
р.
Таковы
х же м(у)къ ни на тота
рски
х ратя
х не слыханно такова м(у)ч(е)ния, а хр(и)
стия
нство
ж(е) збираху, и в ызба
х запираху, и
зжигаху и
х тако во злочиня
х хоромы, о
ч(е)пы подымаху и по
д стену люд
еи кладяху и си
х зажигая, а ины
х жены и д
ети на ко
ле тыкаху, и ины
х му
к на
д кр(е)
стияны мно
г(о) чиниша таковы
х, что сорома для не
лз
е было писати; тако
ж(е) ни Антио
х Сирьскии, ни Оулия
н Злы
и закону преступникъ таки
х м(у)къ на
д хр(и)
стияны не тваривали.
Граду
ж(е)О
рши ничто
ж(е) не створиша, во
звратишася восвоясы.
Тое
ж(е) зимы на ве
сну в Великие гов
ение нача С(вя)тосла
в думати съ смоле
нскими бояры на пролитие хр(и)
стия
нския крови, аки самъ не хр(и)
стияни
н, толко кроливецъ, поиде к городу ко Мъстисла
влю и ста по
д городомъ Мстисла
вле
н на
ч(а) града добывати и порокы бити. Гра
д в землю Мстисла
вскую вои поусти
л мно
г(о) пролития крови хр(и)
стия
нские, досп
ел того
ж(е) бы
с(ть) Б(ог)у мръ
зко зр
ети, а то С(вя)тосла
в, зовучися хр(и)
стиянино
м, а братию свою хр(и)
стия
н тако зло мучаху.
Кня
з(ь) же велики Скиригаило и кн(я)зь велики Вито
фтъ при
еха
вше из Ляхо
в о
т брата своего о
т короля.
И слыша
в, что С(вя)тосла
в Смоле
нскои пре
ж(е) бы
л по
д Вите
пскомъ и потомъ под Оршею, а н(ы)н
еча
15 стоитъ по
д Мстиславле
м, гра
д биетъ порокы.
И сжали
вся кн(я)зь велики Скиригаило.
Поиде з братиею своею,
[л. 491 об.] с велики
м кн(я)земъ Витофто
м, с Контянтино
м, и с Корбуто
м, и
с Семено
м Лугвено
м.
И помянуша слово Б(о)жие, е
ж(е) ре
ч(е):
«Коею м
ерою м
еритъ ч(е)л(ове)къ, то о
тм
ерится ему; што вс
еетъ, то и пожнетъ.
Мы емоу никоего зла не
створихо
м, а о
н самъ в доко
нчани
и будучи, преступи
в кр(е)
стное целование, и доко
нчание нашу землю пленуетъ и кро
в(ь) хр(и)
стия
нскую проливаетъ; мы
ж(е) поиде
м на него, над
ея
с(я) на Б(ог)а, на хр(и)
стия
нскую силоу поидоша ко граду Мстисла
влю
».
Кн(я)зь С(вя)тосла
в eщe стои
т оу града и бияша пороки гра
д Мстиславль на кр(е)
стнои н(е)
д(е)ли в пятницу.
То
ж(е) слыша
в кн(я)зь С(вя)тосла
в, что идеть на него кня
з(ь) велики Скиригаило з братиею.
Онъ
ж(е), исполни
в воя своя, поиде проти
в имъ, и съступишася полцы.
Б(о)гъ же по Д(а)в(и)да пр
ор(о)ка слову створи, е
ж(е) ре
ч(е):
«Обратится бол
езнь его на гл(а)ву его, и на верхъ его непра
вда его снидеть
».
Б(о)гъ поможетъ великомоу кн(я)зю Скиригаилоу и великому кн(я)зю Вито
фтоу.
И кн(я)зь С(вя)тосла
в16устремися на бе
г съ своими кня
з(ь)ми и бояры смоле
нскими и своими ратьми.
Б(о)жиею м(и)л(о)
стью то немало чюдо створи
с(я): избито бы
с(ть) вои много, мно
ж(е)ство кн(я)зеи и боя
р С(вя)тославовы
х, и самого велико
г(о) кн(я)зя С(вя)тослава биша, с(ы)на же его, кн(я)зя Ю
р(ь)я, кн(я)зь великии Скиригаило обрете в трупе
х много ранена, толко то жи
в; взя его и нача его лечити, главу емупостриже ра
н для, зане
ж(е) много ране
н о
тчая
л бы
л соб
е живота.
Княз(ь)
[л. 492] же велики Скиригаило исцели
л его о
т ра
н, и приве
з его къ городу Смоле
нску и м(а)т(е)ри е
г(о) великои княгине С(вя)тославове, и поса
ди его на великомъ кн(я)жени
и на Смоле
нскомъ, зане
ж(е) бысть за кн(я)земъ Юрьемъ д(о)щи стар
еишои сестры Скиригаилов
е.
Отше
д о
т града Смоле
нска кн(я)зь велики Скиригаило и поиде во
свою землю Лито
вскую и на
ч(а) кн(я)жити во Троце
х, а в Вилну присла
л о
т собя старосту ляцкого.
А великому кн(я)зю Вито
фтоу, тогда
[268] де
ржащу Лоуче
скъ и всю землю Волы
нскую, в Литовскои земли о
тчину свою.
И бы
с(ть) ему ноу
жно чего не бывало в Лито
вскои земли, что старо
ста влад
еетъ великъ кн(я)жениемъ.
Тогда сов
етъ сотвори со многими кня
з(ь)ми и бояры Лито
вские земли.
Кн(я)зь же велики Скиригаило о
т(ъ)
еха в Полоцко.
И кн(я)зь велики Вито
фтъ прииде в Вилну, хотя ю зас
ести, а
великая княгиня Анна – в Горо
дне.
Виле
нцы
ж(е) тогда не дашася ему, зане бы тогда правду да
л королю Скиригаилоу, о
н же тогда не во
змя Вилне и поиде к магистру и
с своею княгинею и съ своими кня
з(ь)ми, со многими бояры и о
ттол
е нача воевати Лито
вскую землю с немецкою помощию; ти оу
ж(е) взя
л бы Лито
вские земли по реку по велию Полотескъ гра
д зда
лся ему, и оузри коро
л(ь) и кня
з(ь) велики Скиригаило, что оу
ж(е) нево
змо
жно дръжати земли Лито
вские пре
д великимъ кн(я)земъ Витофто
м.
И поиде кня
з(ь) Витовтъ с немецкими силами
[л. 492 об.] к Вилне.
И срете
с(я) кн(я)зь велики Скиригаило з брато
м свои
м, великимъ княземъ Витовтомъ, с лито
вскими вои на рец
е на вели у горо
дка, на м
ести, нареченомъ Веишкушки.
И стоупи
вшимся полкомъ, и Б(о)гъ поможе
т виликомоу кн(я)зю Вито
вту, и, побежени быша, лито
вские вои устремиша
с(я) на б
ег, и побито бы
с(ть) многое мно
ж(е)ство, а ины
х боя
р и кн(я)зеи
17 поимали: кн(я)зя Сем
ена Евнутьевича и ины
х кн(я)зеи, и кн(я)зя Глеба С(вя)тославича Смоле
нского, и кн(я)зя Васи
л(ь)я Костя
нтиновича, и кн(я)зя Ивана Теплюпла
ксича, и ины
х много бы
с(ть) изыманно.
И поиде кня
з(ь) велики Вито
втъ паки къ городу к Вилне своими вои и оступи гра
д Вилно, нача добывати гра
д пушками и взя гра
д.
Тогда
ж(е) н
емцы убиша кн(я)зя Скиригаила.
Кн(я)зь
же велики, во
змя гра
д и землю, и
звоева
л и во
звратися
18 опя
т(ь) в Н
емцы.
Того
ж(е) л
ета к великому кн(я)зю Вито
вту в Н
емцы и в Мари
н горо
д приидоша по
слы и
з града Москвы о
т великого кн(я)зя Васи
л(ь)я Дмитриевича: просятъ дщери велико
г(о) кн(я)зя Витовтовы за великого кн(я)зя Васи
л(ь)я Дмитрееви
ч(а).
Кн(я)зь же велики Витовтъ да
с(ть) дще
р(ь) свою, кня
жноу Софию, за великого кн(я)зя Моско
вского и о
тпусти ю и
з града и
з Ма
рина, а с нею по
сла кн(я)зя Монтивича и
з града Да
нска; и поидоша вси кора
бли за мор
е и приидоша ко граду Пскову; псковичи
ж(е) великие ч(е)
сти во
здаша и
м и прово
диша
[л. 493] и
х с честью до Новагорода; и новгоро
дцы
ж(е) паки имъ ч(е)
сть во
здаша и прово
диша и
х до града Мо
сквы с ч(е)
стию к в
еликомоу кн(я)зю Васи
л(ь)ю Дмитреевичю.
Кн(я)зь же велики Василеи противу и
х посла
л с честию братью свою, кн(я)зя О
ндр
ея Воло
димерови
ч(а), и кн(я)зя Юрья Дмитрееви
ч(а), и ины
х многи
х кн(я)зеи и бояръ, и сретоша кня
жноу Софию с великими ч(е)
стьми.
Тогда с(вя)щенны
и митрополитъ Киприя
н со архиеп(и)
с(ко)пы, и со еп(и)
с(ко)пы, и со вс
емъ с(вя)щенны
мъ соборомъ стр
етили ч(е)
стно со кр(е)
сты пре
д градомъ Мо
сквою и сотвори бракъ и ве
нчали велико
г(о) кн(я)зя Васи
л(ь)я Дмитр
еевича с великою княгинею Со
ф(ь)ею, и бы
с(ть) бракъ чюде
н. Кн(я)зю
ж(е) великомоу Вито
вту, еще бывшю
в Немце
х, умолиста его присла к нему коро
н(у) з братомъ своимъ Скиригаило
м и р(е)кучи:
«Бо
лши то
г(о), брате, не теря земли Лито
вские, о
тчины нашея и своеи, а пои
ди к намъ в ми
р в великую любо
в(ь), в братъство, во
зми соб
е великое кн(я)жение в Вилне, сто
л дя
ди свое
г(о), велико
г(о) кн(я)зя О
лгерда, и о
тца своего, велико
г(о) князя Кесту
т(ь)я, ами
н(ь)
».
Текст воспроизведен по изданию: Литовскому роду починок // Новгородская летопись по списку П. П. Дубровского (Полное собрание русских летописей. Т. XLIII). М., 2004, С. 265 – 269.
1 Слова Литовскому…перь написаны вязью.
5 Испр., ркп. записываватис(я).
11 Испр.; ркп. фиплянская.
13 Испр.; ркп. великовту.
14 В ркп. испр. тем же почерком из утесе.
18 Испр.; ркп. возвритися.